Tory Lanez sprængte rammerne i Vega

,

Tory Lanez sprængte rammerne i Vega

Anmeldt af Jaspar Bang Jørgensen | GAFFA

Til trods for, at foråret er kommet til landet, plejer mandag aften at være en stille en af slagsen – selv i København. Det var dog ikke tilfældet i Vega i aftes, da Tory Lanez og hans hold lagde vejen forbi til en udsolgt koncert som en del af ”I Told You”-turnéen. Lanez er af mange blevet udråbt som ”den nye Drake”, og den unge canadier leverede da også et show af en kaliber, der var en verdensstjerne værdig.

Festen startede allerede klokken 20, da support-artisten Towkio gik på scenen. Forinden havde house-dj’en varmet publikum op med tidens største hiphop-hits, så rapperen fra Chicago blev modtaget, som var han hovednavnet selv. Han holdt såmænd også hypen oppe med blandt andre ”Clean Up” og ”Heaven Only Allows”, der har en medvirkende Chance the Rapper på begge sange. Towkio, der har både japanske og mexicanske rødder, formåede tilmed at gøre reklame for sit kommende debutalbum ”World Wide Wav” med nogle lovende groovy numre derfra.

Herefter var det atter dj’ens job at holde gejsten oppe i salen, hvilket blev gjort til UG med hiphop-klassikere som ”Love Sosa” og ”Niggas in Paris”. Det var med andre ord et Vega, der var på kogepunktet, da en sortklædt Tory Lanez gik på scenen kl. 21:15. Canadieren lagde ud med nogle af sine bløde ballader og bød i denne forbindelse en ung pige op til dans, imens hans kæreste så på fra en iPad placeret tilbage på scenen. Han sluttede første sekvens af med en langtrukken smuk vokal indhyllet i lys.

Da Lanez få minutter senere vendte tilbage, var det iført en rød hoodie og en komplet anden energi. Sammen med dj’en hypede han salen op med slagord som ”hands up!” og ”one, two, three, four!”, og publikum kvitterede med mosh-pits og en dunst af tjald. Lidt efter forsvandt han endnu engang, alt imens et band i form af en pianist og guitarist gjorde klar til det helt store show.

Det helt store show blev da også leveret af stjerneskuddet, da han atter dukkede op på scenen. Det kunne tydeligt mærkes på publikum, at sangenes popularitet steg og steg, imens Lanez’ oplyste silhuet bevæge sig nærmest teatralsk rundt på scenen. Hvis nogen var begyndt at miste opmærksomheden, genvandt den canadiske r&b-sanger den dog hurtigt igen, idet han bad folk om at komme så tæt på ham som muligt, hvorefter han bedte ALLE – inklusiv security-folkene foran scenen – om at række armene i vejret. Derpå kastede han sig ud i mængden og formåede at synge sin sang færdig stående på publikums hænder.

Lanez var nu i bar overkrop til stor begejstring for de kvindelige fremmødte. Womanizeren dedikerede såmænd også den efterfølgende sang – hittet ”LUV” – til denne del af publikum med ordene ”I wanna fuck you in the tour bus”. Og til trods for den kontroversielle udmelding må man erkende, at hans lyse popstemme er on point.

Vanvittigt klimaks
Efter at have forført de kvindelige tilskuere stage divede Lanez nok engang og fortsatte sin crowd surf i hele tre numre, heriblandt den nyudgivne single ”Dopeman Go”, der kunne få selv den sløve anmelder op af sædet for at kaste håndtegn. Aftenens klimaks blev dog nået, da den veltrænede musiker på imponerende vis akrobatisk fik hevet sig helt op på balkonen i salens højre side. Her sang han de sidste strofer til stor begejstring for alle undtagen de førnævnte security-folk, inden han takkede publikum og forsvandt i mængden. Tory Lanez sluttede dermed – meget bogstaveligt – aftenen på toppen.

Det hele kunne til tider godt virke en anelse overvældende med beat drops hvert halve minut samt lys- og lydeffekter, der kunne gøre selv den hårdeste hiphop-entusiast rundt på gulvet. Musikalsk og performance-mæssigt var det dog en koncert fra absolut øverste hylde, og med et forårs-veloplagt publikum kan man ikke andet end at tildele et solidt antal stjerner til en mand, der bestemt kan stå ved titlen som ”den nye Drake”.