Svensk musik og fis på højt niveau

Oscar Danielson, Atlas, Aarhus

Svensk musik og fis på højt niveau

Den svenske sanger, sangskriver og forfatter Oscar Danielson er en hyppig gæst i Danmark, og siden 1996 har han udgivet otte studiealbum – heraf to for børn – og tre romaner. Han er for tiden på Danmarksturné uden at være aktuel med nyt album, og derfor er bagkataloget i fokus. Det er også rigeligt til en underholdende aften på Atlas, hvor cirka 75 er mødt frem.

Oscar Danielson turnerer som solist og har kun medbragt sin akustiske guitar. Det rækker imidlertid, for Danielson er en lige så skarp guitarist som sangskriver og performer. Først og fremmest er det dog Danielsons underfundige humor, som sikrer ham sejren denne aften. Det begynder allerede, da Danielson går ind på scenen. Uden at ænse publikum går han tværs over scenen og forsvinder igen på den anden side. Det er der sikkert en logisk forklaring på, men det virker decideret pudseløjerligt, og sådan bliver aftenen også.

Danielson kommer tilbage, stemmer sin guitar lovlig længe – det kunne han jo have gjort, før publikum blev lukket ind – og lægger ud med den eftertænksomme ”En fot i graven” fra hans hidtil seneste album, det tre år gamle ”Lovesongs”. Et album, der på selvironisk vis afspejler, at Danielson nu er oppe i 40’erne, og har fået ægtefælle og børn – noget, der formodentlig også gælder for en stor del af det meget lydhøre og respektfulde publikum. Sangen præges af Danielsons smukke fingerspil på den akustiske guitar, lavmælte stemmeføring og tydelige tekstudtale.

Herefter følger en stribe højdepunkter fra Danielsons bagkatalog med særdeles underfundige kommentarer mellem sangene. ”Flickorna” præsenteres eksempelvis sådan: ”Jeg interesserer mig egentlig kun for to ting: Piger og anden verdenskrig. Og derfor er jeg glad for at spille i Danmark, for I var jo med i anden verdenskrig. Men her kommer en sang om piger.”

Danielson ironiserer også over sin brug af mundharpe – ”der er jo ingen, der kan lide instrumentet, ud over den, der spiller det” og over, at han har indrømmet, at sangen ”Rickard har gjort slut med Louise” er en fiktion, hvilket åbenbart har skuffet nogle fans – ”det skabte en mindre skandale”. Autentisk virker sangen dog, og det er det vigtigste. Det samme gælder ”Nattvakten”, hvor Danielson ironisk fortæller, hvordan sangens hovedperson ved midnatstid går rundt i huset og ser sine børns ansigter oplyst af mobilskærme – ”Och det ser ut som om ljuset kom inifrån”. Eller ”Fina år”, hvor fortælleren ser tilbage på sin barndom og ungdom og den første uskyldige kærlighed. To emner, Danielson tilsyneladende aldrig bliver træt af: Barndommen og den tidlige ungdoms fester, fejl og fortrædeligheder på den ene side og så livet som voksen og følsom på den anden.

Heldigvis er sangskrivningen og den gode melodi i centrum hele vejen, og Danielson er veloplagt. Et af højdepunkterne er ”Livet är en smörgås”, et godt eksempel på Danielsons særegne billedsprog og humor. Nej, der er ikke nogen Gud eller en stor mening med livet, det minder mest om et stykke smørrebrød og et glas mælk, og det er også helt fint. Hjemstavnshymnen ”Jeg vill hem”, ifølge Danielson selv et bevidst plagiat af Opus’ ”Life is Life”, bliver præsenteret med en finurlig lille koreografi. Og da Danielson som slutning på sættet har spillet sin efter eget udsagn mest og sin næstmest populære sang, henholdsvis ”Besvärjelse” og ”Schysst & populär” – sidstnævnte med det herlige omkvæd ”Varje gång som det går bra för nån av mina vänner, dör nånting inom mig” – nægter han, med egne ord, at gå af scenen. Han giver sig i stedet til at sælge cd’er, plader, bøger og plakater. Han har heldigvis godt gang i butikken, og det manglede da også bare.

Oscar Danielson er en lille, stor sangskriver og entertainer i bedste svenske vise/poptradition som et humoristisk svar på Lisa Ekdahl og Bo Kaspers Orkester, og forhåbentlig kommer han snart tilbage – meget gerne med nye sange.

Oscar Danielson giver koncert på Ideal Bar ved Vega i København 24. april. Find billetter via GAFFA.dk/live

En fot i graven

Djävulen