Lavmælt lækkerhed

The Kikos, Spot Festival, Musikhuset, Lille Sal

Lavmælt lækkerhed

Når jeg skal anmelde på Spot, plejer jeg at forberede mig grundigt ved både at læse og lytte op på de pågældende kunstnere, men i tilfældet The Kikos vælger jeg at anmelde på baggrund af en spontan anbefaling. ”Du vil kunne lide det her,” siger en kollega fra musikbranchen, og han har ret. Jeg ved intet på forhånd om The Kikos – der da også pt. kun har beskedne 580 likes på Facebook og er blevet spillet to gange på Danmarks Radio, så jeg mener, jeg er undskyldt, selvom de faktisk udgav en selvbetitlet ep i 2015 på det kvalitetsbevidste pladeselskab Sound of Copenhagen.

Der er tale om en dansk duo bestående af sangeren og guitaristen Valdemar Have og keyboardspiller/lead-guitarist David Klinke (der også har spillet med Daughter og er fast guitarist for George Ezra), der spiller i en trekvartfyldt Lille Sal i Musikhuset. Scenen er udsmykket med gulvtæppe og lysestager med (kunstige) stearinlys, og der er også lagt op til hygge og nærlytning. Alle sange er lange, langsomme og dybt melankolske og stemningsfulde og har Valdemar Haves dybe stemme og tydelige tekstudtale i centrum. Udtrykket minder lidt om navne som Bill Callahan/Smog, Spain og Tindersticks, hvilket bestemt heller ikke er de værste forbilleder at have.

En bottleneck på guitaren med deraf følgende slide-effekt tilføjer fine nuancer til den iørefaldende ”Timeless Melody”, og at bruge programmerede beats som rytmeinstrument i flere sange fungerer egentlig fint i dette ret skrabede setup, selvom jeg gerne havde hørt rigtige, om end afdæmpede trommer i musikken. Omtalte ”Timeless Melody” markerer sig også med et mere støjende mellemstykke, og i det hele taget er der masser af dejlige detaljer hos The Kikos, hvis man kan leve med det konsekvent lave tempo. Det kan jeg, og jeg glæder mig til at høre det album, som ifølge Valdemar Have kommer inden længe.