Rap i et hus skabt til jazz

Fouli, Jazzhouse, København

Rap i et hus skabt til jazz

Anmeldt af Jonas Friborg | GAFFA

Se billeder af opvarmningsnavnet Dayson

Se billeder af gæstesolisten Danni

I går var tiden endnu en gang kommet til en installation af Red Bull Sound Select – en musikplatform, der har til formål at hjælpe unge talentfulde kunstnere med at bryde igennem. Danijel Drux, der blandt mange andre ting driver hip-hop-bloggen Droz Daily Steezin, var for tredje gang kurator for arrangementet. Tidligere har valget faldet på kunstnere som Noah Carter, Artigeardit, Anya og Jamie Kamara, men denne gang var det den fremadstormende Albertslund-rapper Fouli, aftenen handlede om.

På trods af kun at have udgivet en håndfuld sange har Fouli allerede formået at ramme millioner af streams, og det er ikke et tilfælde. Fouli har på meget kort tid vist sin evne til at bevæge sig mellem genrer, der inkluderer afrobeat, som på sangen "Mon Poto", der trækker tråde fra hans marokkanske rødder, samt hårdere gade-rap, som på undergrundshittet "Vi Tales" fra sidste år.

Støtten omkring arrangementet og Fouli var tydelig at se, og den smalle Niels Hemmingsens Gade i indre by, som Jazzhouse ligger på, summede af energi og mennesker, imens solen lagde sig ned over København. Som forventet måtte de melde udsolgt i døren, til stor ærgrelse for folk, der ikke var dukket op i god nok tid. Dayson – en anden talentfuld upcoming rapper – fungerede som support og lagde hurtigt stilen for aftenen med de hårdtslående numre "Stik Mig Et Kald" og "Lige Fra Bunden" fra en scene med næsten lige så mange mennesker som nede foran den. Koncerten kom sent i gang, men om det skyldtes den vodka Red Bull papkrus-drink, alle på Jazzhouse havde i hånden, eller bare tålmodighed, lod det ikke til at påvirke stemningen i de små lokaler.

Det blev hurtigt aftenens hovedpersons tur til at gå på scenen, og selvom det var hans første koncert som hovednavn, var det svært at spore en antydning af nervøsitet hos Fouli, der køligt fremførte sine numre uden problemer. Især hans seneste single "Quatro", hvorpå Fouli reflekterer over sit liv og falske mennesker, skilte sig ud i løbet af aftenen, men også den smittende "Mon Poto" satte gang i publikummet på Jazzhouse. Danni fra rap-duoen DC, der blandt andet også optræder på "Vi Tales", var med som gæst og bidrog som altid med sin karakteristiske energi og attitude. De mange mennesker på scenen trak flere gange koncerten i retning af en fest og fjernede fokus fra, hvad aftenen handlede om, men heldigvis smittede den gode stemning, og koncerten blev aldrig afsporet.

Drux beviser endnu en gang, at han er den rigtige mand til kurator-jobbet, da han med valget af Fouli igen bringer noget nyt og spændende til bordet. I løbet af aftenen blev Foulis talent som rapper flexet, men hans mod til at bevæge sig indenfor flere genrer - og tydelige evner til samme – er, hvad der placerer ham i fronten af interessante nye danske kunstnere, og hvad der gør det spændende at se, hvilke projekter fremtiden bringer.