Fra gademusikanten i Dublin

Glen Hansard, Heartland Festival, Lowland Stage, Egeskov

Fra gademusikanten i Dublin

Anmeldt af Simon Nielsen | GAFFA

Glen Hansard er en mand fra Irland. Det mærkes tydeligt på hans person, når han står på scenen med sin smadrede guitar og krænger sin inderlige vokal ud af sjælen. Selvom han indtil for nylig i flere år har boet i New York og haft et nært samarbejde med alverdens musikere, ligger de irske folk-traditioner stadig dybt i ham. På mange måder er filmen Once en billedgørelse af det identitetsudtryk, hvori Glen Hansard har hovedrollen som den følelsesmæssigt vildfarne gademusikant. Once er nu ti år gammel, og der er løbet meget vand under broen, både musikalsk og på et personligt niveau. Men alligevel har musikken til filmen, som er skrevet i samarbejde med Marketa Irglova, en ret særlig og åbenlys central betydning, så da Glen Hansard beskedent bevæger sig ind på Heartland Festivals største scene, får tildelt sin karakteristiske og særdeles medtagede Martin-guitar, der blandt andet optræder i førnævnte film, for derefter at bevæge sig ud i ”Say It To Me Now”, er det næsten ligesom at stå på strøget i Dublin. Dog er omgivelserne ved Egeskov Slot lidt mere tætbegroet med træernes storslåede kroner i baggrunden.

Glen Hansard formår at gøre enormt mange ting med meget få midler. Faktisk er det kun stemmen og guitaren, der er til stede og samtidig det fremtrædende på scenen. Han formår at tilføje en opbyggende effekt til sine i forvejen fortællende numre, og hvor det allerede kommer til udtryk under åbningsnummeret, gør det sig særligt gældende på ”High Hope” fra albummet Rhythm And Repose. Det er en af de sange, der på studieindspilningen har et større band med sig, men når Glen Hansard sidder alene på en scene, der egentlig forekommer alt for stor, sker der noget særligt. Der tillægges et nyt element, og det er mere direkte. Det er rørende og gribende, og hvor Glen Hansard det ene øjeblik ligner en mand, der er ved at eksplodere af ulykke, går han i det næste over til glade sømandsfortællinger om livet, som verdensrejsende irer.

Selvom mange på Heartland Festival er kommet er kommet for at opleve Eddie Vedder, er der alligevel ikke mange, der er klar over, hvem Glen Hansard er. Det at dømme ud fra fremmødet, som ikke er beskedent, men dog stadig udenfor sammenligning med et par timer senere. Glen Hansard er lige nu på turné med Eddie Vedder, og den form for samarbejde er baseret på et venskab, der er blomstret ud af sorg og processen ved at hele. Glen Hansards kontakt til sit publikum er et karaktertræk, der kendes fra Eddie Vedder, og selvom sangene ofte handler om ulykkelig kærlighed, gør Glen Hansard alligevel flere gange opmærksom på, hvilken effekt Egeskoven har haft på forberedelserne til eftermiddagens koncert. Han fortæller om det møde med idolet, der kunne have været, og under ”Vigilante Man” af Woodie Guthrie fortælles der i lidt modificerede vendinger, hvordan Donald Trump er en skurk og en kujon. Glen Hansard formår at udtrykke en musikalsk dedikation til samtiden, men samtidig er forbindelserne til hans irske musikertraditioner stærke.

Hele følelsesregistret gennemgås, og som vi det ene øjeblik mødes i latter, mødes vi det næste i smerte under ”When Your Mind’s Made Up” og ”Bird of Sorrow” fra Rhythm And Repose. Det er til at forstå, hvorfor Eddie Vedder har valgt at tage Glen Hansard under vingen, og i virkeligheden er Eddie Vedder slet ikke nævneværdig i denne sammenhæng. Glen Hansard står alene, som noget for sig, hvor følelserne skydes afsted mod publikum, der uundgåeligt lader sig ramme. Og selvom Glen Hansard kun er bevæbnet med sin stemme og en gammel guitar, er det rigeligt for at skabe alt det, musikken i bund og grund skal kunne. Det skal være intenst, rørende og stærkt, og det var lige, hvad det var.