Elektro-hygge i lange baner

Felix Kubin, Kulturmaskinen, Odense

Elektro-hygge i lange baner

Anmeldt af Jannik Juhl | GAFFA

Det var langt fra første gang Felix Kubin spillede i Odense, da han gæstede Klub Golem lørdag. Det var anden gang han spillede på Golem, men derudover har han over de sidste ti år spillet i byen henved en gang om året i forskellige konstellationer, så man må gå ud fra, at han efterhånden nærmest føler sig hjemmevant. Hvilket måske kan være grunden til, at han leverede et særdeles langt og på mange måder både løst og spraglet sæt, pegende i mange forskellige retninger. Her var en optrædende, som i den grad, og med god grund, syntes at føle sig hjemme, og som tydeligt hyggede sig gevaldigt med at dele så meget som muligt af sin musik.

Nu kan man selvfølgelig også hygge sig for meget, og skulle man sætte en finger på koncerten, kunne man da også argumentere for, at den måske simpelt hen blev en smule for lang. Det havde selvfølgelig sine fordele for så vidt, at Kubin ikke kun spillede de sikre ”hits”, som går igen ved de fleste af hans koncerter, men også kom forbi mere aparte og sjældent spillede numre. Her fik man både fiskeballet, en kollage af massakreret swing-jazz, og et komplet vanvittigt nummer for mekanisk klaver (afviklet som ”air piano”, da det er fysisk umuligt for noget menneske at spille det).

Samtidig var der dog også rigtig mange numre, som måske kunne kaldes ”standard Kubin” – slingrende science fiction-melodier svævende over skæve, abrupt synkoperede electro-rytmer – og imens hvert af disse numre på egen hånd var fremragende, så begyndte de måske også at udgøre lidt meget af det samme i det lange løb. En lidt mere stram og koncentreret koncert havde muligvis virket stærkere, men omvendt er det jo også svært at brokke sig alt for meget over at få serveret for meget god musik. Det var under alle omstændigheder svært ikke at blive revet med af den gode stemning og hygge sig lige så meget, som Kubin så tydeligt gjorde.