Ung lovende sangskriver rundbarberede traditionerne

Kevin Morby, Roskilde Festival, Pavilion

Anmeldt af Finn P. Madsen | GAFFA

”Tjek tjek tjek, tjek tjek tjek” lyder det igen og igen i mikrofonen. Med sit halvlange hår og i en lidt for stor kedeldragt spankulerer Kevin Morby rundt på Pavilionscenen og ligner selv den lydmand, som mangler. Han og hans band bruger god tid på lydprøven. Det belønnes, da han og bandet sætter i gang med det hypnotiske og soulpåvirkede City Music, titelnummeret fra hans nye fremragende plade. Selv om udgangspunktet i hans lyd er lo-fi, står instrumenterne og vokalerne lige så rene, som var de vredet ud af det bedste hi-fi anlæg. Sange med så et tårnhøjt bundniveau fortjener fuldt ud det bedste spillerum, og det fik de på godt en time, hvor vi fik bidder fra hele bagkataloget.

Trods sine kun 29 år har singer/songwriteren med base i Kansas City været vidt omkring. Først som bassist i folkrock-noise-bandet Woods, dernæst dannede han garage-indiegruppen Babies sammen med Cassie Ramone fra Vivian Girls. Det giver en Kevin Morby en highscore på ni album på bare syv år, og de fire af dem i eget navn. Den sejt riffhuggende Crybaby sætter tempoet i vejret, og på den spurtende og ultrakorte punabilly pastice 1234 hyldes idolerne fra The Ramones således: ”Joey, Johnny, Dee Dee, Tommy/They were all my friends, and they died”.

Kevin Morby bruger både skoven, havet og storbyen som metaforer i sine tekster, som en slags rejsende, der udforsker de musikalske traditioner, hvor han end befinder sig. Slægtskabet med både Bob Dylan og Lou Reed er til at få øje på, men som sangskriver rundebarberer han traditionerne med kant og en uhørt vital power. Den fine Parade er Morbys svendstykke og nærmer sig denne aften hymnestadiet, mens der rundes af med den sejt splintrende garagerocker Dorothy, som får publikum til at juble efter mere. Kevin Morbys sange har et tårnhøjt bundniveau og fik fuldt ud det bedste spillerum på godt en time med et personligt aftryk, der kunne mærkes.