Blodfattige fiksstjerner skuffede

Royal Blood, Roskilde Festival, Orange

Blodfattige fiksstjerner skuffede

Anmeldt af Torben Holleufer | GAFFA

De fremstod som et forfriskende pust, da debutpladen kom for tre år siden. Her var en sanger, der sang som en skabet glamstar, mens han fra sin bas kørte tunge riffs af, og signalet røg ud i henholdsvis en bas- og en guitarstack. Numre som Out Of The Black og Figure It Out var desuden med til at sikre, at Mike Kerr og trommeslager Ben Thatcher blev et af årets store nyheder og beundrere omgående sammenlignede med klassiske heavybands som Black Sabbath og Led Zeppelin. Ligesom de live holdt niveauet og især i intime sfærer trykkede den af, så man ikke kunne undgå at blive påvirket.

Det Royal Blood var så gode til, var at gå ind og pille ved rockens dna, ved de helt sikre byggeklodser, som kombineret med iørefaldende melodilinjer vrænget på den helt rette måde genopfandt essensen af rock, hamret af i en livesituation. Og sådan var det også på Orange Scene, om end der var et problem: orkestret har i mellemtiden udsendt den svære toer, som i min bog ikke rører debuten til sokkeholderne.

Mike Kerr ville lege meget med effekter som overstyring og reverb, såsom Fender-bassen, der bare fik lov til at afgive feedback, men jeg kunne godt lide, at det mest simple var normen, ligesom de fedeste af koncertens riffs trods alt stadig trak tænder ud. Men det var altså de kendte hits fra den første plade, der gjorde at koncerten trods alt fængede. Mens orkestrets besætning på bare to mand gjorde virkemidlerne alt for begrænsede til for alvor at være interessant i længden, illustreret gennem en længere trommesolo i tredje nummer, der hurtigt virkede en kende patetisk.

Som koncerten sluttede var det med en erkendelse af, at rockens byggeklodser bliver solidt formidlet af duoen, men også at det altså bliver begrænset, når stiløvelser af den mindre inspirerede slags bare må fyres af, fordi det trods alt ikke går at spille lutter gamle sange.

Sporadisk fed koncert med orkester, der synes at have toppet, inden det for alvor er blevet sjovt.