Reggaefest på adeligt niveau

Von Dü, GrimFest, Skovscenen

Reggaefest på adeligt niveau

Den københavnske reggae/ska-gruppe Von Dü er talmæssigt et af de største orkestre på GrimFest (om end de bliver overgået med én person af De Danske Hyrder). Hele ni mand er de på scenen: sang, guitar, bas, trommer, keyboard, slagtøj/keyboard og en blæsersektion bestående af saxofon, trombone og trompet – alle klædt i sort og hvidt og med gruppens bevingede logo som et banner på bagscenen. Et glimrende udgangspunkt til at skabe en saftig reggae/ska-fest i festival-prime time lørdag klokken 21, og det er lige præcis det, Von Dü gør.

Von Dü lægger ud i det hurtige, ska-orienterede hjørne med titelnummeret fra deres seneste album, ”Bankende hjerter” med højenergisk blæsersektion. ”Vores hjerter banker for jer,” siger forsanger Morten Nygaard til publikum, og det lyder selvfølgelig lidt som en floskel, men der er ingen tvivl om, at orkestret arbejder hårdt for at skabe god stemning, og det lykkes. Hovedparten af de efterfølgende sange, eksempelvis den stærke ”Pisser i modvind”, er dog langsommere og mere regulær reggae end ska, og det er en genre, som Von Dü mestrer til fulde.

Til tider er der spor af dub i form af ekkoeffekter fra keyboardet, eksempelvis på ”Vise ord”, som også byder på en saftig keyboardsolo, og i det hele taget er der undervejs mange, velspillede soloer både på guitar, trompet, trombone, keyboard og slagtøj. Alle musikere spiller fremragende, og Morten Nygaard er en fortrinlig sanger med en fyldig stemme og er den fødte frontfigur, som han dirigerer det ganske talstærke publikum. ”Når man er til koncert med Von Dü, så hopper man med,” siger han senere, og det gør publikum da også på flere sange, blandt andet ”Flugtbilist”, som ugenert låner fra House of Pain-klassikeren ”Jump Around”. Det er ikke første gang, et orkester bruger lige dén sang til at sætte gang i en folkemængde, men Von Dü gør det på mere kreativ vis end mange andre.

Gruppens trombonespiller Ole Hylling synger leadvokalen i ”Interlyd” om kulturelle ligheder på Nørrebro, og både sanger, guitarist og blæsersektion viser bar overkrop og svinger med deres T-shirts i nøgenhedshyldesten ”Voksentøj” – og et par enkelt begejstrede publikummer gør det samme. Med ”Sexy slange” lukker og slutter Von Dü for en stærkt underholdende time.

Von Dü er altså først og fremmest et partyorkester, men der er også, helt i reggaetraditionen, substans i deres tekster, med blandt andet kritik af konkurrencesamfund (”Vise ord”), manglende erkendelse af privilegier (”Pisser i modvind”) og fremmedfrygt (”Problemer”) – og selvfølgelig også lidt besyngelse af Peter Belli-tobak i ”Orden og lov” – og Morten Nygaards tekstudtale er heldigvis tydelig hele vejen. Tak for festen, Von Dü!

Bankende hjerter

Du’ en pige

Pisser i modvind