Slidt stemme, slidstærke sange og jokes

Johnny Madsen, Smukfest, Bøgescenerne

Slidt stemme, slidstærke sange og jokes

Mens opfinderen, den såkaldte Raket-Madsen sidder sigtet for uagtsomt manddrab i en meget medieomtalt sag, der involverer en ubåd, står en lige så excentrisk, men ikke umiddelbart personfarlig Madsen med fornavnet Johnny klar på Bøgescenen på Smukfest. Det har han og hans band gjort søndag eftermiddag i Skanderborg i mange år, og det er blevet en koncert med mange traditioner og musikalske gengangere. Ja, selv en del af Madsens mange vitser har han fortalt før.

”I går stod vi ved afgrundens rand. I dag er vi kommet et skridt videre,” siger Madsen indledningsvist, og den joke har jeg faktisk ikke hørt fra hans mund tidligere. Jeg læste den dog første gang i 80’erne i en bog med graffiti-jokes, der formodentlig kom på gaden nogenlunde samtidig med det tøj, Madsen er iført i dag: Skovmandsskjorte, T-shirt og jeans, alt sammen godt slidt.

Bandet har også været sammen med Madsen i mange år, og de spiller stadig fremragende. Sidste år havde de keyboardspilleren Peter Bødker med, men i år er de skåret ind til kernen: Bassist Niels ”Nello” Mogensen og trommeslager Henrik From lægger en solid bund for Madsens gedigne, skiftevis elektriske og akustiske rytmeguitar og ikke mindst Knud Møllers forrygende lead-guitar. Manden er en sand virtuos og får da også lov at spille en inciterende solo i stort set hver sang. Madsen selv er blevet noget hæs med årene, og det betyder, at det desværre nogle gange kan være svært at høre hans ellers velskrevne, billedrige tekster. Måske skyldes det smøgerne, måske de påståede tre daglige genstande alias ”to guldøl og en flaske rødvin”. Mange af teksterne er dog velkendte af publikum, der flittigt synger med på numre som ”Bounty Blue”, ”Checkpoint Charlie” og gennembrudshittet ”Uden for sæsonen”.

Et højdepunkt er ligesom sidste år balladen ”One Man Band”, hvor vi får at vide, at ”nu trænger Knud til at komme lidt i fokus” på et tidspunkt, hvor denne har spillet en halv snes soloer. Vi får en lang, men morsom røverhistorie om, hvordan Møller for 29 år siden opsøgte Madsen for at lære at spille guitar – ”BT skrev senere, at han var verdens bedste guitarist, men Møller kunne desværre ikke stave til BT”. Det munder ud i balladen ”One Man Band”, der ligesom sidste år på Smukfest er et højdepunkt med en fire minutter lang og meget stemningsfuld solo fra Møller, der kommer vidt omkring på gribebrættet – den er ikke et sekund for lang.

Sættet rummer også store hits som åbningen ”Halgal Halbal”, ”Johnny the Blues”, ”Stjernenat”, ”En at bli’ som”, hvor Knud Møller på udmærket vis synger den passage, Peter Belli fremfører på indspilningen, og ”Færgemanden” og lidt mindre kendte sange som ”Cadillac” og ”Send et postkort”. Vi får også igen historien om Madsens familie, ”der er så fattig, at vi slog min 50 års fødselsdag sammen med min fars begravelse.” Sidste år var Madsen aktuel med albummet "Godt nyt", men det er han af gode grunde ikke længere, og måske derfor får vi ingen sange fra det ellers fine udspil.

Da bandet skal klappes ind til ekstranumre, kommer konferencier Søren Rislund som noget helt eksklusivt for Madsen ind for at udfylde et par minutter, fordi kapelmesteren skal have en smøg – ”i gamle dage var det hele bandet”. Tiderne skifter, men vi får stadig ”Æ kører o æ motorvej” og "Johnny vær go'", fordanskningen af Chuck Berrys udødelige ”Johnny B. Goode” som ekstranumre, og solen hænger tilmed højt på himlen og reflekteres i fadølskrusene. Alt er ved det gode gamle, Madsen er formodentlig tilbage i bøgeskoven i 2018 anden søndag eftermiddag i august, og det er jeg også.

Halgal halbal

Cadillac

Johnny the Blues