Små klubkoncerter er de bedste

Beatsteaks, Die Pumpe, Kiel

Små klubkoncerter er de bedste

Anmeldt af Alexander Hemstedt | GAFFA

Se en billedserie fra koncerten her

Berlinske Beatsteaks kan godt sammenlignes med D-A-D hjemme i Tyskland. Alle kender bandet, og mange elsker dem. Beatsteaks er en tysk rock-institution, som fylder kæmpestore haller og udsælger spillesteder som f.eks. legendariske Wuhlheide i Berlin med 17.000 tilskuere. Søndag aften spillede Beatsteaks den lille klubscene i Kiel på Die Pumpe med 750 publikummer. Efterspørgslen til de fem klubkoncerter var så stor, at over seks millioner mennesker prøvede at få adgang til billetterne online, hvilket resulterede i, at Beatstuff-serveren brød sammen. Fordelen ved små klubkoncerter er, at energien hurtigt springer over fra scenen til publikum, og at man er tæt på bandet. Dette var også tilfældet denne søndag aften. Beatsteaks lagde ud med tre numre fra deres nye album Yours, som udkommer den 1. september hos Warner Music Germany. Sangen 40 Degrees fik allerede folk til at hoppe og crowdsurfe.

Forsanger Arnim Teutoburg-Weiß er en meget karismatisk person, som konstant interagerer med publikum. Hans energiniveau minder faktisk lidt om Dave Grohl fra Foo Fighters, som heller ikke kan stå stille i et eneste sekund, når han står på en scene.

Flere klimaks og intelligente skift mellem sangene

Automatic fra Boombox-pladen var det første nummer, som beroligede tilskuernes entusiasme til at starte med, indtil omkvædet fik spillestedet til at ligne en undergrunds-hiphop-klub. Sangen blev efterfulgt af Monster, som er et ægte punk-rock-nummer, der sørgede for moshpits. Selvom der ”kun” er blevet udgivet fire singler fra det nye dobbeltalbum Yours, spillede bandet faktisk hele 10 sange fra deres nyeste udspil. Særligt Policoro er blevet hængende hos undertegnede. Sangen starter ud med et fint shuffle-beat på trommer, som går over til en smuk melodi og et omkvæd, som sørger for, at man ikke har lyst til at stå stille. Cut Off The Top fra Limbo Messiah markerede det næste klimaks på dansegulvet.

Beatsteaks-lyden

Beatsteaks-lyden har udviklet sig ganske meget, siden deres debutalbum 48/49 fra 1997. Efter bandets seriøse gennembrud i Tyskland med albummet Smack Smash i 2004 har lyden fået flere og flere elektroniske elementer. Reggae-rytmer og synthesizer er efterhånden standard. Bandet kender dog stadig sine rødder og leverede deres formentligt største hit Let Me In med præcision. Traditionen ved Beatsteaks-koncerter kræver, at publikum sætter sig på gulvet i mellemstykket, inden Arnim Teutoburg-Weiß råber ”One, Two, Three, Four!” hvorefter alle springer op, danser og laver den for punk-rock-genren typiske pogo-dans.

Vi fik klassikeren I Don’t Care As Long As You Sing og fik den første rigtige pause efter sangene Milk & Honey og DNA, hvor bandet forlod scenen.

”Vi spiller kun ønsker fra nu af!”, ærligt håndværk og ægte spilleglæde

Ekstranumrene begyndte med det nye nummer I Do og blev afløst af et Queen-cover, nemlig Break Free. Arnim Teutoburg-Weiß mestrede sangen imponerende med sin hæse whisky-stemme og sagde til publikum efter Cheap Comments: ”Vi spiller kun ønsker fra nu af!”. Publikums reaktion var masser af tilråb. Vi fik lukket og slukket koncerten med blandt andet hitsene Hello Joe, Summer og Hail To The Freaks efter to timers ærligt håndværk og ægte spilleglæde fra berlinerbandet Beatsteaks. De seks herrer på scenen er gennemblødt af sved, ligesom de 750 publikummer foran scenen. Der blev smilet, skålet og uddelt highfives til de første rækker.

Rocken lever i de små koncertklubber verdenen over, hvor publikum og band er tæt på og i øjenhøjde med hinanden. Berlinske Beatsteaks har i efterhånden 20 år vist, at bandet både kan elektrificere en lille klub og 80.000 fans til Rock am Ring-festivalen. Deres sidste besøg i Danmark var på Loppen og VoxHall samt Roskilde Festival i 2011. Vi må håbe, at Warner Music Denmark laver deres lektier og promoverer Beatsteaks med deres nye album Yours, hvilket forhåbentligt vil føre til, at også netop Loppen og VoxHall eller en anden klub kan få glæde af bookningen af dette band. Beatsteaks har tilbage i tiden vundet over mægtige Rammstein og blev kåret til Tysklands bedste live-band uden pyroteknik og flammekastere. Ærligt håndværk og ægte spilleglæde er kvaliteter, som er essensen af en god koncertoplevelse, og dette leverer Beatsteaks uden tvivl.

Line-up:

Arnim Teutoburg-Weiß – vokal og guitar

Bernd Kurtzke – guitar og backingvokal