Svensk-amerikansk melankoli

Daniel Norgren, Tønder Festival, Telt 2

Svensk-amerikansk melankoli

Svenske Daniel Norgren afslutter sin Europaturné på Tønder Festival, inden han drager videre til USA til oktober. Det giver god mening med en amerikansk tour, da hans musik og tekstudtale er udpræget amerikansk inspireret og trækker på folk, country og blues, tilsat solide mængder af den melankoli, der ofte kaldes nordisk, men bestemt også findes i amerikansk musik, og mange andre steder.

Telt 2 er fyldt med et siddende publikum, da kasketklædte Norgren træder ind på scenen og lægger ud med ”Everyting You Know Melts Away Like Snow”. En meget langsom og vemodig sang, som i Tønder bliver fremført med Norgren på sang og harmonika og en organist. Norgren skifter til klaver i den ligeledes lavmælte ”Like There Was a Door” og får selskab af en guitarist og en trommeslager på scenen. Tamburinslag og lange, længselsfulde guitartoner præger lydbilledet, og Norgrens lyse og nasale stemme minder lidt om Neil Young.

Norgren er mindst lige så meget guitarist som pianist, som han viser på ”Why May I Not Go out and Climb the Trees”, hvor hans anden guitarist nu tager en kontrabas, mens trommeslageren holder inde bortset fra en voldsom outro. Guitaren får endnu friere løb i ”Black Vultures” og ”Moonshine Got Me”, hvor Norgren i begge spiller flere minutter lange, men forholdsvis minimalistiske soloer. Da tempoet i sidstnævnte er ret lavt, er det lige før, monotonien sætter ind her midt i sættet, og det er en kærkommen afveksling, da Norgren finder tilbage til klaveret på blandt andet ”Highbird” med afdæmpet brug af whiskers og den vuggende ”Putting My Tomorrows Behind” med en tankevækkende tekst om et materielt velstillet, men indholdsmæssigt tomt liv.

Up-tempo-sangen ”Whatever Turns to On” sætter gang i fællesklap, og de afsluttende ”Are We Running Out of Love” og balladen ”I’m a Welder” resulterer i stående ovationer. Fuldt fortjent, bortset fra lige det lige lovlig lavmælte midterstykke. Daniel Norgren er en hyppig gæst i Danmark, og han skal bare blive ved med at kigge forbi – når han er tilbage fra Staterne.