Maxïmo Park
Reeperbahn Festival, Docks, Hamburg

Nordenglændere lever på fortidens bedrifter

Album /
Udgivelse D. 21.09.2017
Ole Rosenstand Svidt

Maxïmo Park er ikke blevet stærkere med årene. Det leverede de et lidt kedeligt bevis på, da de gæstede Reeperbahn Festival som et årets hovednavne. På det store spillested Docks formåede Newcastle-bandet som de første på årets festival at få arrangørerne til at melde om lukkede døre, da salen var blevet fuldstændig fyldt.

Maxïmo Park forsøger med deres helt nye udspil Risk To Exist at genstarte karrieren, som for alvor tog fart i 2005, da de udgav det heftige og fremragende debutalbum A Certain Trigger. Herfra er det dog kun gået nedad bakke med nogle enkelte højdepunkter på vejen i form af få glimrende numre fra de efterfølgende plader.

Forsanger Paul Smith er energisk og fremragende, når han nærmest kaster benene på nakken i fremførelsen af klassikere som "The Coast Is Always Changing" og "Books From Boxes". Men lige så stor en fest de gamle numre kaster af sig, ligeså kedeligt og trivielt bliver det, når man forsøger sig med nye sange som den enerverende "I'll Be Around". Gassen går af bandet, som i aftenens anledning er udvidet med en ekstra mand i besætningen, så Paul Smith er flankeret af fire musikere.

Maxïmo Park er et højenergiorkester. Det ses tydeligt på både band og publikum. Der mangler ganske enkelt noget gnist i de nye sange. Den fyldte sal er ikke for alvor med, og det ser ærligt talt heller ikke ud, som om Paul Smith i front for alvor føler den. Heldigvis har Maxïmo Park et nummer som "Girls Who Play Guitar" fra gruppens andet album. Den sang holder og er med til at løfte stemningen i en koncert, der konstant bølger mellem absolutte højdepunkter og lavpunkter.

Afslutningen kan heldigvis ikke gå helt galt, når man kan slutte med et hit som "Apply Some Pressure". Her får Paul Smith virkelig sprællet igennem som den energiske humørbombe, han stadig kan være. Måske det også er årsagen til, at salen stadig er pænt fyldt på trods af, at det er en af de længere koncerter her på festivalen (1 time og 10 minutter). Eneste ærgrelse blandt publikum er, at "Limassol" aldrig bliver spillet denne aften. Meget sigende for koncertens højdepunkter går der et af aftenens største sus gennem publikum, da det via festival-appen bliver annonceret, at Liam Gallagher slår vejen forbi festivalen fredag aften.