Godspeed You! Black Emperor
Luciferian Towers

Lyden af vores samtid

Album / Constellation Records
Udgivelse D. 22.09.2017
Simon Yüksel Nielsen

Når musik bliver til kunst, kan det være svært at skille ad. Godspeed You! Black Emperor fra Canada har altid bevæget sig i det krydsfelt. Hvor musikken bevæger sig så langt fra populærkulturens sfære, at der opstår en personlig og unik dybde i kompositionerne. Der lægges vægt på den kropslige oplevelse, og bandet overvælder og omfavner alt imellem håb og dystopi.

Godspeed You! Black Emperor er inkarnationen af netop de to aspekter – det utrættelige håb og den umættelige dystopi. Til koncerten bliver det til installationskunst, hvor musikken bliver til storslåede støjende symfonier, og igennem bandets bagkatalog iscenesættes der et strømlinet forsøg på at sætte lyd til samtiden. På F#A#∞ og Lift Your Skinny Fists Like Antennas to Heaven virkede industrien i fokus, hvor der på Luciferian Towers skydes direkte efter de politiske løgne og kulturelle magtkampe.

Hvor Godspeed You! Black Emperor kan være lige så obskurt, som det kan være musikalsk skønhed, hører Luciferian Towers til bandets mere tilgængelige værker. Alligevel er albummet sammensat af seks numre, der udgør ét samlet overordnet værk. Og det skal således forstås som et samlet værk, som det så ofte er tilfældet med Godspeed You! Black Emperor. For i musikken opbygges der et så højt kunstnerisk element, der gør musikken næsten umulig at dissekere. Luciferian Towers er komplicerede støjsymfonier, og på åbningsnummeret Undoing a Luciferian Towers trækkes lytteren ind i et fængende univers, der først giver slip tre kvarter senere.

Den tredelte Bosses Hang er lige så filmisk, som titlen giver udtryk for, og det femten minutter lange værk, de tre dele samlet udgør, virker som et musikalsk kryds imellem spaghetti westerns og gamle mafiafilm. De opbyggende lydflader, hvor de melankolske melodier sættes i kontrast til håbefulde rytmer er som den stilhed, der altid er før en storm. Og under den tredelte Anthems for No State sker den stormfulde kulmination, hele albummet bygger sig op imod. Det er et sonisk billede af vores samtid, iscenesat igennem albummets tre sidste dele.

Godspeed You! Black Emperor har vedlagt en række grand demands til albummet. Det er en række krav, der i lige så høj grad er stillet til alverdens politikere, som det er stillet til lytteren. Men det er krav, der er stillet med en smule håb. Det er et håb, der til trods for melankolske lydbilleder og dystoptiske associationer våger over musikken og albummet Luciferian Towers.