Macklemore
Gemini

På jagt i genbrugsbutikken

Album / Bendo
Udgivelse D. 22.09.2017
Anders Hjortskov

Jah! Vi vil have en ny Thrift Shop med sjove linjer og et lækkert enerverende loop! Man har ikke meget at sige, når teksterne bogstaveligt talt går “ladi dadi” og det fjollede omkvæd på How To Play the Flute består at et nys og et “God bless you”. Synth-fløjten på nummeret kunne lige så godt være et levn fra debuten The Heist, som katapulterede rapperen i front op som superstjerne.

Macklemore er navnet på den flinke bedre-end-sit-rygte-rapper, der blev hadeobjekt i mange hiphopperes øjne, da han “stjal” Grammys fra Kendrick Lamar i 2014 og på kejtet vis valgte at undskylde for det bagefter. Siden har duoen med hit-produceren Ryan Lewis dog kørt ufortrødent videre med elektronisk orienterede rap med hitpotentiale, humor i teksterne og politisk korrekte emner til at sikre sig en bred appel.

Ryan Lewis søger i øjeblikket på andre græsgange, og produceren Budo er i stedet blevet ankermand for Macklemores rapshop. Der bliver dykket dybt ned i poprap-håndbogen med opskrifter på stadionrap med emo-guitar og party-numre med syntetiske hornsektioner og autotunede omkvæd. Alt for lave et dansabelt hit eller en stadionhymne, der låner fra Eminem med hans opfindelse Skylar Grey på singlen Glorious. Så er det næsten bedre med de kluntede forsøg på at være ung-med-de-unge Lil Yachty på et af højdepunkterne på pladen, den pianodrevne Marmelade, der i hvert fald viser den gæstende AutoTune-rapperes sans for et catchy omkvæd.

Men hvor er hovedpersonen i hele denne rodebutik? Macklemore er en habil rapper, men hans ironiske distance til hele projektet gør, at man ikke ved, hvad han tænker og føler efter at have kigget varerne igennem. Når Migos-rapperen Offset hjælper til bag disken med at hæve tempoet og niveauet på Willy Wonka, stjæler han også rampelyset med sine tripletter af rim. Man ønsker sig hellere den rigtige ting, end at Macklemore forsøger at sælge idéerne videre i sin genbrugsbutik.