Folkets fest og fredagssang i Fredericia

Seebach (Musical), Fredericia Teater (premiere)

Fortællingen om hele Danmarks folkekære Seebach-familie blev fredag aften sat til skue på de skrå brædder, da musicalen ”Seebach” havde urpremiere i et udsolgt Fredericia Teater. Til foråret og sommeren opføres den i Aarhus og København.

Musicalen bød på en festlig indføring i de sidste 50 års dansk popmusikhistorie. Men ikke bare festligt var det. Musicalen var også en dynamisk og gribende historiefortælling og bevægelse i tid og følelser. Fra forældrenes spirende forelskelse, Tommys deltagelse i Melodi Grand Prix, der vender op og ned på stemningen i parcelhuset på Frederiksberg til Rasmus’ famlende forsøg på at få tonerne til at flyde. Vi er med i den ydmyge families spæde musikalske start og personlige udvikling, en tid præget af usikkerhed og manglende tro på projektet, men dét kombineret med hårdt arbejde og viljestyrke danner en fælles ramme for sympatiske far og søn Seebach.

Der er hitbaskere nok fra både Tommy og Rasmus at bygge en musical på, men en musical kræver ikke bare iørefaldende hits, men også en original historie, der underholder og rører sit publikum. På særligt dette punkt synes instruktør Thomas Agerholm at lykkes med sit projekt, der ikke bare bliver en letkøbt afspilning af klassiske numre, som familien Danmark kan skråle med på.

Med ”Seebach” har han skabt en musical, hvis form er en inspirerende og nytænkende sammenstøbning, hvor fortællingerne griber ind i hinanden. Fra 70’ernes lange puddelhår og højtaljede trompetbukser med god vidde i benene til 00’ernes slikkede Dax-hår og denimjakke. Fra Tommy til Rasmus, far til søn. Fortiden flettes sammen med nutiden, som væves ind i datiden. På papiret kan det lyde som et kompliceret projekt at fjerne sig fra klassisk kronologi, men det virker snarere levende og opløftende, når Tommy Seebach og Sir Henry bogstaveligt talt kører ind fra højre og afløser Rasmus i hans forsøg på at skabe den rigtige lyd til debuten ”Engel”. Også når sønnen, Nicolai, komisk banker på til fortiden hos sin 14-årige far, stoppes tiden i et splitsekund, og vi bringes ind i Tommys gryende popkarriere, mens handlingen kommenteres og efterrationaliseres af Nicolai eller lillesøster ”Hønse”, der agerer en slags voice-over.

Det er sjovt, det er fængende, og det er rørende. Mest af alt fordi Joakim Lind Tranberg, der spiller rollen som Rasmus, og Pelle Emil Hebsgaard, som portrætterer Tommy, begge gør et stykke troværdigt arbejde. Tommys lette læspende stemme og livlige og ydmyge væsen bag orgel eller videokamera er overført i Hebsgaard, mens Tranberg har godt tag om Rasmus’ charmerende drengerøvsattitude.

Som Seebach-fan eller blot nostalgisk tilbageskuende væsen kan man ikke lade være med at få et smil på læben og fristes til at synge og klappe med på Melodi Grand Prix-klassikere som ”Hip Hurra – det’ min fødselsdag” og ”Krøller eller ej”. Samtidigt er det sjovt, når diverse Grand Prix-år troværdigt genskabes i kostumer og karakterer, for eksempel når satinskjorte og fløjlsjakke i ’79 sættes i scene ved ”Disco tango”, mens den livligt dansende Debbie Cameron tager fokus fra to stive korsangere i tro kopi af virkeligheden.

Folk er godt underholdt i det pakkede Fredericia Teater, og der er konstante klapsalver og klukkende grin mellem scenerne. Ja, jeg ville kalde det en utraditionel musicalstemning. Denne fornemmelse forstærkes også, da ”SEEBACH” i versaler i bedste koncertstemning til slut glider ind over scenen, mens to storskærme tændes, spotlightene blænder, og en popstjerne triumferende træder på scenen og siger ”uh uh”. Også til slut gør performer Tranberg sig i bedste Rasmus-stil, da han og dansere underholder med blandt andet de livlige og glade hits ”Lidt i fem”, ”I mine øjne” og ”Sandstorm”. Anmelderen og de omgivende folk har en fest, og den autentiske Seebach-familie ser også fornøjede ud, da de slutteligt træder på scenen efter at have set deres liv dramatisk udspille sig for øjnene af sig.