Kompromisløs rap med et politisk budskab

J. Cole, TAP1

Anmeldt af Jonas Friborg | GAFFA

Arkivfoto

J. Cole har aldrig været bange for at berøre følsomme og politiske problematikker, der i en genre ofte domineret af sex, penge og stoffer, sjældent ser dagens lys. Disse emner var bestemt ikke blevet efterladt hjemme over Atlanten, og allerede inden Cole trådte på scenen, var et udsolgt TAP1 brudt ud i et fælles Fuck-Donald-Trump-råb, anført af gruppen Earth Gang, der fungerede meget godt som et forvarsel af, hvad der ventede.

De fremmødte i TAP1 fandt hurtigt ud af, at J. Cole godt kan lide at gøre et indtryk med sin entré, og hele salen brød ud i skrål, da lys blev kastet på scenen, og et fængsel pludselig dukkede op. Fængselsdøren gled til siden, og ud trådte Jermaine iført en orange fangedragt. Med sit velspillende liveband stadigvæk fængslet bag den symbolske kulisse tog Cole ubesværet det udsolgte TAP1 gennem en stærk blanding af udvalgte numre, der både inkluderede nyere store sange, som "Neighbors" og "Deja Vu" samt ældre kendinge som "Can’t Get Enough" og "Lights Please". Flere af Coles numre indeholder one-liners og vers, der nærmest er skræddersyet til koncerter, og det fremmødte publikum skuffede bestemt ikke, da hele det tætpakkede TAP1 skrålede med på allesammen, som var det indøvet på forhånd.

Den teknisk dygtige rapper havde publikum i sin hule hånd fra start til slut og tog sig sin tid imellem sange til at joke og tale om adskillige ting, uden at det på noget tidspunkt blev en kedelig affære. Et af disse højdepunkter var visningen af musikvideoen til "Neighbors", som er sammensat af rigtige optagelser, der viser kampklædt politi bryde døren ned til Coles hus, han på det tidspunkt lejede i et rigt, hvidt kvarter i North Carolina. Klippet, der første gang blev offentligt vist i en HBO-dokumentar om Cole, giver et foruroligende indblik i en mørk side i USA og giver samtidig kontekst til sangens omkvæd, hvor han rapper ”I guess the neighbors think I’m selling dope”. Cole tog små-jokende publikum gennem klippet og vækkede i processen bifald og store smil.

På trods af mere stille øjeblikke som dette blev der bestemt også tændt op under tingene, og Cole sparkede især døren ind med sin kompromisløse fremførelse af "Forrest Hills Drive" – numrene "G.O.M.D.", "Wet Dreams" og "No Role Modelz", der imod slutningen af koncerten fik det udsolgte TAP1 til, at ramme kogepunktet.

Det er heldigvis formentlig – men vigtigst af alt – forhåbentlig ikke sidste gang, at J. Cole lægger vej forbi Danmark. En oplevelse i verdensklasse.