Hjemmebanesejr på udebane

Malk de Koijn, Nuuk Nordisk Festival, Nuuk, Grønland

Hjemmebanesejr på udebane

Anmeldt af Mikkel Falk Møller | GAFFA

Der bliver holdt festivaler på mange eksotiske og fantasifulde locations rundt om i verden. Men en af de mest spektakulære overhovedet må være Nuuk Nordisk-festivalen i Grønlands hovedstad. Her 240 kilometer syd for polarcirklen er der så ubegribeligt smukt, at man konstant må knibe sig selv i armen og måbende forundres over, at et landskab virkelig kan se sådan ud i virkeligheden. Herfra hvor jeg sidder og skriver, er det med udsigt til et frostklart og snedækket klippelandskab direkte ud til verdens næststørste fjord, hvor turkise isbjerge dovent flyder rundt, havørne kredser om de store bjerge i baggrunden og pukkelhvaler og sæler boltrer sig i det dybe vand.

Grønlandsk all-star koncert

Anledningen til besøget heroppe er den nordiske festival Nuuk Nordisk, der over en uge i oktober præsenterer kunst og kultur fra hele den nordiske region. Selvom Nuuk kun huser knap 17.000 beboere og ligger fuldstændig isoleret, hvor man kun kan komme til med (dyre) fly eller skibe, er her et rigt kulturliv. Især musikalsk er her en spændende scene med flere navne, som også har gjort sig bemærket herhjemme og i resten af verden de senere år.

Det er blandt andre bands og artister som Angu, Nive Nielsen og Small Time Giants. Og netop de tre navne kunne torsdag aften opleves live ved en surprise pop-up-koncert på en af byens barer, hvor de skiftedes til at spille sammen og optræde med hinandens numre. Aftnen udviklede sig til at blive en ren musikalsk all-star koncert, da legenden Rasmus Lyberth senere trådte til og gav et par af sine mest kendte numre fra 1970'erne til stor jubel for det tætpakkede publikum. Et af formålene med festivalen er netop at forsøge at skabe nye kulturelle nordiske samarbejder på tvært af kunstarter, genrer og generationer, og det lykkes flere gange, hvor man også konstant støder ind i hinanden på kryds og tværs.

Musikprogrammet tæller omkring 30 forskellige navne fra alle de nordiske lande, hvor især hiphop er godt repræsenteret. Hiphop-scenen er stor her i Grønland, og på det seneste har flere helt unge rappere formået at skabe en reel politisk debat heroppe med sange om blandt andet misbrugsproblemer, racisme og andre ømfindtlige emner.

Hjemmebanesejr i Nuuk

Festivalens ubestridte hovednavn er danske Malk de Kojn, som besøger Grønland for første gang. Den rutinerede trio giver koncert på Nuuks eneste reelle klub, Manhattan, der er fyldt til bristepunktet med lokale fans, tilrejsende festivalgængere og herboende danskere. Tekniske problemer forsinker koncerten, men omkring midnat træder de tre herrer Tue Track, Blæs Bukki og Geolo G endelig op på scenen, og et begejstret brøl runger gennem salen. De får straks kickstartet festen, hvor energiniveauet fra starten er tårnhøjt. Herefter ruller det derudad med hiphop-evergreens som "Toback to the Fromtime", "Vi tager fuglen på dig" og "Kosmisk Kaos" som nogle af højdepunkterne. Malk de Kojn har været i Nuuk en del dage efterhånden, hvor Tue Track har styret en hiphop-workshop sammen med flere lokale stjernerappere, der skal munde ud i en fælles koncert senere på festivalen. Bandet er derfor allerede godt integreret heroppe, og hele Nuuks lokale hiphop-miljø er til stede under koncerten.

Der er masser af håndtegn i luften og vildskab på dansegulvet foran scenen, og en meget ung og ivrig fan, der kan samtlige tekster udenad, bliver halet op på scenen for at rappe med til salens store begejstring. Skulle Malk de Kojn have haft bange anelser for, om nogle kendte deres musik heroppe, har de taget fejl. Der bliver skrålet med på de opfindsomme rim og vers på samme niveau som i Danmark, og det hele minder ganske meget om en hjemmebanesejr for de danske hiphop-konger. Undervejs strejker mikrofonerne flere gange, så de tre hovedpersoner må deles om dem, og Tue Track på et tidspunkt står med hele tre mikrofoner i favnen i håb om, at bare en af dem virker. Det sætter dog ikke en stopper for festen, der kulminerer, da Blæs Bukki hopper ned hos publikum og sætter i gang med "Weekendkriger", som bliver fulgt op med fællessang til "P.I.G.E".

Stjerneskud og nordlys

Selvom Malk de Kojn efterhånden har 23 år på bagen er tempo, flow og energiniveauet stadig intakt, når de trykker den af på scenen. Bandet har med deres tre album i bagagen skabt noget af det mest originale, nyskabende og vellykkede hiphop, der går i lige tråd tilbage til pionererne MC Einar. Teksterne er ganske enkelt vanvittige og så tilpas indspiste, at man ikke kan lade være med at grine med og overgive sig til de surrealistiske scenarier fra især de nedre regioner, som der fandenivoldsk bliver rappet om. Det er efterhånden seks år siden, der kom nyt fra Malk de Kojn, så eneste kritikpunkt herfra er manglen på nye numre, så sætlisten kan piftes op med frisk galskab og syrede syndigheder.

Efter en forrygende opvisning i dansk hiphop-mesterklasse fortsatte turen ud i Nuuks ganske festlige natteliv, hvor den kulsorte himmel blev lyst op af stjerneskud og et spøgelsesagtigt flimrende nordlys.