The Darkness
Pinewood Smile

Sløj start med stærk slutspurt

Album / Cooking VInyl
Udgivelse D. 30.11.-0001
Keld Rud

Pinewood Smile er femte album fra britiske The Darkness og det tredje siden deres comeback med Hot Cakes i 2012. Som bandets tidligere værker er albummet bygget på et solidt fundament af klassisk rock. Det betyder, at hvad man måtte ønske sig af store omkvæd, heroiske soli, effektfulde riff og frontmand Justin Hawkes' hvinende falset, får man i rigelige mængder.

Pinewood Smile er samtidig et album, der kan deles i to distinkte dele. Den første omfatter Pinewood Smiles første fire sange. Herefter sker der et tiltrængt gearskifte. Dette skifte indvarsler et gevaldigt løft for albummet, som fra at have hængt med røven godt plantet i vandskorpen når op i meget højere luftlag.

Når bandet spiller rock lige ud af landevejen, som på første single Solid Gold med refrænet: "We’re never gonna stop shitting our solid gold", er det måske nok effektivt, men på en anstrengt facon. Og når Southern Trains parrer et riff, som lyder lige lovligt meget som Tom Pettys Running Down a Dream, med et lamt, brovtende omkvæd, kan et flot c-stykke ikke rede foretagendet. Det er ganske enkelt for lidt for sent. Sammen med All the Pretty Girls og Buccaneers of Hispaniola er det albummets første del.

Anden del indledes af albummets absolut mest vellykkede sang. Why Don’t The Beautiful Cry? er uptempo semifolket jazzrock, der er telepoteret direkte fra halvfjerdserne, med et helt igennem uimodståeligt omkvæd. Heldigvis følger der herefter flere af den slags sange. Lay Down With Me, Barbara, Stampede of Love og Happiness har tonsvis af dynamik og nuancer.  Ikke mindst er melodierne meget stærkere melodier her, end på de sange, Pinewood Smile lægger ud med.  Selv når The Darkness rocker igennem på denne del af albummet som på Japanese Prisoner of Love, sker det med overskud, flotte melodier og fornem dynamik.

Det er sjældent, man støder på et album, hvor sidste del er suverænt bedre end første. I Pinewood Smiles tilfælde baner en forkølet start vej for en stærk afslutning.