For Akia
Piece of Mind

Sedimenter af poprock

Album / A:2 Music
Udgivelse D. 06.10.2017
Jens Dræby

For Akia har altid lydt som en håndfuld bands, og de tre gutter er jacks of all trades, masters of none, når det kommer til bred rockmusik med summende tangenter og stemningsladet vokal. Der er enkelte tracks på Piece of Mind, der bryder med den øredøvende nøjsommelighed, som kendetegner meget af For Akias musik. Indspilninger med utilstrækkelig vokal og en ordspillende albumtitel til streamingtjenesterne.

Piece of Mind begynder med en hæderlig Kasabian-efterligning, men albummet falder lidt i samme grøft som Get Forward-ep'en, der ikke kunne dy sig for den polerede elektroniske pop-rock i nær familie med WhoMadeWho. En sang som Keep Me Alive ville være vanskelig at kende fra Jeppe Kjellberg og co., hvis ikke det var for et væsentligt mere råt udtryk og en vokal på vej over i Blue Vans blues-verden.

Det skorter på fængende melodier og omkvæd, og albummet som helhed er langt fra en mindeværdig lytteoplevelse. Less er more for trioen med de mange inspirationskilder, og deres bedste sange er uden tvivl stykker med få og effektive virkemidler. Der er f.eks. det meget western-orienterede titelnummer og albummets definitive storspiller med esset i ærmet, Ghetto Singer

Der er få albums, der lader et gennemlyt stå og falde med en enkelt sang som Piece of Minds næstsidste. En helt skrabet ballade, der alligevel drypper med tunge ambiente keys og en forvrænget vokal, der leder tankerne mod kortlivede danske The Company. Sangen fungerer dog mest i kontrast til albummets sikre og nøjsommelige lyd og står godt til den efterfølgende og solidt sammensatte Backwards.