R&b-crooneren satte festen i gang

Bryson Tiller, Tap1, København

R&b-crooneren satte festen i gang

Anmeldt af Erik Frandsen | GAFFA

Det er ikke sikkert, at navnet Bryson Tiller ringer en klokke i den bredere danske befolkning, men de fleste har, måske uden at vide det, hørt hans stemme på et af sommerens største hits, ”Wild Thoughts” fra DJ Khaled, som også blev gæstet af Rihanna. Tillers gennembrud kom, da han i 2014 lagde singlen ”Don’t” på Soundcloud. Han blev hurtigt en sensation på nettet og fik stor ros fra folk som Drake og Timbaland. Siden er det gået stærkt for Tiller, og han har blandt andet været i studiet med Young Thug og Travis Scott. I den mere bizarre ende af Tillers fanskare finder man Sylvester Stallone, der hyldede sangeren på Twitter, efter han udgav nummeret ”Rambo”.

Bryson Tiller spillede på Roskilde i sommer. Da var GAFFAs anmelder absolut ikke imponeret og kvitterede med kun to stjerner. Nu er han i gang med sin ”Set It Off” tour, og denne tirsdag gæstede han Tap1 i København, der plejede at ligge i Carlsberg-byen, men som nu er revet ned og genopstået på Amager. Opvarmningen blev leveret af den engelske sangerinde iamddb, som desværre ikke formåede at få publikum med. Hun snakkede meget mellem numrene og fik stort set kun en reaktion fra publikum, når hun spurgte, om folk var klar til Bryson Tiller. Det spurgte hun om en fire-fem gange. Hendes optræden blev faktisk en smule irriterende til sidst.

Engageret crowd

Da Tiller endelig gik på scenen, var det til en varm modtagelse. Tap1 var et stykke fra at være fyldt, men de, der var der, var fuldstændig på. Sangeren fra Kentucky var på scenen bakket op af en trommeslager og en keyboardspiller. Han lagde ud med tracket ”Self-Made”, og stemningen var høj. De bløde r&b-vokaler og de tunge trommer fungerede virkelig godt sammen. Tiller var hele vejen igennem showet meget nærværende og havde god kontakt med publikum. Han spurgte, om alle havde det godt og understregede, hvor meget han nød at spille for den engagerede crowd.

Tiller gik senere over i ”Don’t Get Too High”, som på indspilningen er gæstet af Travis Scott. Der er i øvrigt noget sjovt i at se kvinder, der kunne passe på beskrivelsen, stå og danse til teksten ”Seems like all I ever see is fake ass and titties here.” Da han spillede hittet ”Run Me Dry” fra sit andet album, ”True To Self”, steg publikums begejstring, og der kom et hav af telefoner frem med kameraet klar. Det blev dog overstået hurtigt, da Tiller efterfølgende gik over i ”Wild Thoughts” med det kendetegnende guitar-sample fra Carlos Santana. Her peakede showet.

Bryson Tiller leverede en god koncert i aften. Han er charmerende og har attitude, samtidig med at han også virker meget ydmyg. Han sluttede af med at sige, at han håber på snart at komme tilbage til Danmark. Og det lod til, at de fleste gengældte følelsen.

1. Self-Made
  2. Blowing Smoke
  3. Let ’Em Know