Wolf Parade
Cry Cry Cry

00'er-helte tilbage i fabelagtig form

Album / Sub Pop
Udgivelse D. 06.10.2017
Pelle Sonne Lohmann

Med Spencer Krug og Dan Boeckner kunne det næsten kun gå, som det gik – selvfølgelig blev canadiske Wolf Parade ét af 00'ernes allervigtigste og mest toneangivende indierock-bands; det kunne ikke være anderledes, når nu bandet talte ikke bare én, men to fuldstændig forrygende og dybt kreative frontmænd som nu førnævnte fandenivoldske og kompromisløse herrer. Debutalbummet Apologies to the Queen Mary (2005) var tæt på at være et mesterværk, og niveauet blev stort set holdt på de næste to plader, som var alt, Wolf Parade nåede at udgive, inden de trak stikket på ubestemt tid i 2011.

I starten af 2016 blev det meldt ud, at bandet atter rørte på sig, og minsandten om ikke de allerede nu er klar med deres første album i syv år, Cry Cry Cry, der i dén grad dufter lifligt af en ny start og en ny tro på tingene – samtidig mærker man nemt, at der har hersket en frisk tilgang til både sangskrivning, arrangementer og ikke mindst eksekvering; Cry Cry Cry lyder som ren passion, som en håndfuld gutter, der er lykkelige over atter at have fundet sammen, og som for alt i verden vil forfølge denne nye mulighed med al den brændende entusiasme, de overhovedet kan mobilisere. Det er et ualmindeligt sundt udgangspunkt.

Og Cry Cry Cry tæller tilmed virkelig stærke numre – især henrykker den smækkert powerpoppede You're Dreaming med de legesyge synths og den huggende rytme, den sørgmodigt melankolske Flies on the Sun, den sprælske og vidunderligt proggede Baby Blue samt den hektiske og synth-tunge Artificial Life.

Der mangler lidt flere skæve detaljer og et endnu større mod på at udfordre grund-skabelonen, hvis vi skal helt derop, men Cry Cry Cry ér et stærkt album – det vrimler med medrivende omkvæd, livlige guitarer, synths og trommer, og Wolf Parade understreger med værket snildt, at de mestrer et udtryk, der både er komplekst og til at forholde sig til. Det hér er en komprimeret og gennemtænkt, men på samme tid eksplosiv energi-udladning af den mest udtryksfulde slags.