Rap-generalen havde Vega i sin hule hånd

Joey Bada$$, Store VEGA, København V

Anmeldt af Jonas Friborg | GAFFA

Arkivfoto

Den 22-årige Brooklyn-rapper Joey Badass er godt i gang med den europæiske del af sin "ALL–AMERIKKKAN BADA$$" verdensturné, og i går aftes var turen kommet til Vesterbro, da han lagde vej forbi et udsolgt Store Vega. Sidste gang Badass skulle give dansk koncert var tilbage i 2015, men denne blev aflyst i sidste øjeblik, og tirsdag aften skulle de fremmødte fans endelig finde ud af, om han har været ventetiden værd.

Med sig havde Badass hele tre support acts; Chuck Strangers, Aaron Rose og Jay IDK. De to førstnævnte er begge medlemmer af hip-hop kollektivet Pro Era fra New York, som Joey Badass også tilhører, og det var også disse, der var de første til at indtage scenen. Producer og rapper Strangers lagde ud og underholdt publikum med en håndfuld soul-fyldte numre, imens publikum langsomt, men sikkert strømmede til. Aaron Rose indtog kort efter scenen og var hurtig til at løfte energiniveauet med et par numre, hvis bas-tunge drops fik salen til at vibrere. Jay IDK kapitaliserede på energiniveauet kort efter og løftede dette endnu højere, da han spillede "Pizza Shop" og "17 Wit A 38". Især sidstnævnte satte for alvor gang i tingene og udløste moshpits, samtidig med at IDK kastede sig ud til publikum.

Joey Badass lod publikum vente i et godt stykke tid, men to hurtige danske mål i landskampen mod Irland fjernede hurtigt fokus fra dette, og Vega brød pludselig ud i spontane råb og sange. Den gode stemning var ikke til at tage fejl af, og kort efter at Joeys dj havde spillet en stribe rap-hits, fløj ordene "And if you got the guts, scream Fuck Donald Trump!" ud over scenekanten på det første nummer, ’Rockabye Baby’, fra aftenens hovedperson. Badass var trådt på scenen, stående foran et kæmpe amerikansk flag som baggrund, iført hættetrøje, cargo-bukser og støvler og lignede mest af alt en militant rap-general, der var kommet for at råbe vagt i gevær til hans skare af soldater.

Badass fortsatte i det aggressive spor med sin anden sang, "Ring the Alarm", der med sit nærmest maniske beat kun bankede den euforiske stemning endnu højere op. En håndfuld sange fra "B4.DA.$$" fulgte i kølvandet, og især "No. 99" vækkede begejstring samt aftenens største moshpit med et publikum, der på generalens kommando råbte med på det smittende omkvæd "What’s my name, What’s my name? BADMON!".

Joey tog kortvarigt herefter kedlen af blusset, da han spillede de lidt ældre og laidback numre "95 Till Infinity" og "Waves" fra sine mixtapes ’Summer Knights’ og "1999". På trods af at være et samfundskritisk album, indeholder "ALL–AMERIKKKAN BADA$$" ikke kun aggressive krigstoner, som Badass’ to åbningsnumre, men også sange som "Temptation" og "Land of the Free", der med deres bouncy og positive beat fremprovokerede smil på tværs af den udsolgte sal. Badass skruede kort efter op for varmen igen, da de to hårdtslående sange "Survival Tactics" og "Pull Up" rungede gennem salen ud til et publikum, der igen var blevet dirigeret af generalen til at lave moshpits.

Den smittende "Devastated" blev brugt aftenens sidste nummer og forårsagede en medrivende eksplosion af positivitet, der nåede sit højdepunkt, da publikum på balkonerne begyndte at slå på de mønstrede facader og fik Vega til at runge, alt imens en smilende Badass erklærede "I like that shit" og kvitterede med et ekstranummer.

Det var en veloplagt Joey Badass, der viste sig i Vega. Med sit knivskarpe flow og militærpræcise eksekvering af sine håndplukkede numre formåede rap-generalen at bevise, han var ventetiden værd.