Newyorker-prinsesse holdt hof i regnbuefarvet Vega

Princess Nokia, Store Vega, København

Anmeldt af Cillian Murphy | GAFFA

Hun har været i clinch med security på Sigurdsgade, kastet suppe i ansigtet af en højlydt racist på Subwayen i New York, aflagt Kongeriget Danmark tre besøg og selvfølgelig droppet en af årets mest hypede udgivelser, i form af re-issuede 1992 Deluxe. Det ville være synd at kalde Princess Nokias 2017 for et stille år, men omvendt ville det også være helt ude i hampen at kalde den energiske newyorker for en stille karakter. Onsdag aften var det – efter en udskydelse på to måneder – blevet tid til, at Vega skulle have en kærlig behandling fra tronarvingen.

Danske K-Phax stod for opvarmningen og var med sin Lil Yachty’esque stil fortrinligt castet til formålet. Små 45 minutter efter han havde forladt scenen, entrerede aftenens dj til lyden af Sum41s ”Fat Lip”. Uden tvivl et helt bevidst valgt fra det selvproklamerede 90'er-punkbarn, som hoppede direkte fra de canadiske skatepunk’ere over i bangeren Tomboy. Denne blev rappet i en åben enhjørninge-onesie, der gemte på de famøse little titties og phat belly, som lakonisk blev råbt fra både scene og crowd. Destiny Frasqueri – rapperens borgerlige navn – fortsatte herfra et sandt powertrip af et åbningsmedley med de hårdtslående numre Kitana, Brujas og G.O.A.T. ”That is your man and that ain't my business”.

Det var fortrinsvis den kvindelige del af københavnerbefolkningen, der var mødt op til den omlagte koncert – hvis det da overhovedet giver mening at tale cis-køn på sådan en aften. Nokia selv proklamerede fire sange inde, at dette var et ”women centered show” og et safe space for kvinder og LGBTQ-personer, til stor jubel og klapsalver fra alle fremmødte i salen. Publikum var ligeledes behørigt kulørte i påklædning og fremtoning til prinsessens audiens, hvilket blot bekræfter vigtigheden af frirum som dette – især i disse Trumpificerede #MeToo-tider.

Generelt var Nokia skarp og præcis i sin levering af både højintense trap bangers og mere tilbagelænede samplebaserede East Coast-numre – selvom backingvokalerne blev tydeligere, som koncerten skred frem. Der var dog et uundgåeligt mekanisk element i koncerten – mange numre blev cuttet før tid, og overgangene virkede ind imellem unaturlige og ustrukturerede, hvor man kunne have ønsket, at der blev lavet nogle mere smooth overgange. Om dette blev gjort for at nå hele Deluxe 1992 – hvilket lykkedes – skal ikke kunne siges. Med de præcis 60 minutter det blev til, kunne man dog godt have ønsket sig 10-15 minutter mere, og lidt mere af numrene eller lidt mere snak imellem fra aftenens elleres karismatiske hovedperson.

I forkortede og lidt rushede versioner fik vi lov at høre Subway- og weed-hyldesten Green Line (med dertilhørende weed duft), lyrisk overlegne ABCs of New York og børnesangs-inspirerede Chinese Slippers. Herefter gik stemningen helt i a cappella, og en anderledes følsom og soul’et Frasqueri fremførte først den Game of Thrones-inspirerede Dragons, kærlighedshymnen Apple Pie til taktfaste klap og den front row-dedikerede Young Girls. Helt smukt og ægte blev det, da hele salen sammen tunede ind på The Mamas & The Papas’ Dream a Little Dream of Me med en tydeligt rørt Wavy Spice på scenen… Oooog så tilbage og runde af på den tunge Different i en helt anden stemning.

Der er ingen tvivl om, at Princess Nokia havde kærlighed til crowden, og det kunne mærkes. Alt i alt kunne man dog godt have ønsket sig et lidt længere show og generelt lidt flere overraskelsesmomenter – og så vente med bare ét af de to største numre til senere i koncerten. Det ændrer dog ikke på, at Princess Nokia havde Vega med i legen, og som med en god gammel 3310 er der ingen tvivl om, at hun er både hårdfør og har længere levetid end så mange andre derude lige nu. Who dat is, hoe?

1. Tomboy
  2. Kitana
  3. Brujas