Blak
Sene nætter sydpå

ANMELDELSE: Blak kommer aldrig helt ud over sengekanten

Album / Flex Music
Udgivelse D. 27.12.2017
Trine Agathe Østergaard

Tilbage i december 2016 var Blak, i selskab med gutter som Gulddreng og Jimilian, i GAFFA under temaet ”Singlekongerne”. På redaktionen diskuterede vi om, hvorvidt de var et billede på en ny tid – en albumløs tid. Siden har det vist sig, at album-formatet stadig har en berettigelse her i verden, og flere af singlekongerne har da også udgivet plader. Herunder Blak.

Blaks debutalbum starter godt ud med ”Skyldig”, hvor vi møder en lidt melankolsk Blak, der til laid back dancehall-beats erklærer sin kærlighed til en tidligere flamme. Det er dejligt at se en anden side af Blak, hvis tidligere singler primært har handlet om, hvor våd han kan gøre kvinder.

Men det er lidt for tidligt at klappe i hænderne. For i Blaks verden reduceres kvinder ofte til noget, man bruger, når man skal have lettet trykket. Det er han selvfølgelig ikke den eneste, der gør, men det bliver trivielt, når man sang efter sang skal høre, hvordan kvinder objektiveres på mere eller mindre kreativ facon. Som på ”Stik Af”, hvor Blak synger ”Du ku’ vær’ min højre hånd/Sørger for, jeg når at komm’” og derefter konstaterer, at ”Gi’r du mig et blowjob, gi'r jeg dig fri” (hvem siger #MeToo?).

Albummets sidste nummer er hittet ”Nede Mette”, der for alvor viser, hvad resten af sangene på pladen mangler. Charme og humor (og Jimilian?). Til gengæld fungerer den melodiske del af pladen godt langt hen ad vejen og skriver sig fint ind tidens populærmusik med sange, der er svære at sidde stille til, hvilket også gør, at Blak sniger sig op på tre stjerner.