Peter Belli
Sidste nat med bandet

En sidste kraftpræstation fra den danske rockveteran

Album / REO Records
Udgivelse D. 26.01.2017
Espen Strunk

Blandt de mest markante musikbegivenheder herhjemme sidste år var Peter Bellis afskedsturné – en stribe gribende, retrospektive koncerter over hele landet rullet ud på baggrund af det faktum, at Belli har valgt at gå på pension. Selv hørte jeg ham i autentisk forsamlingshus-setting i østjyske Lystrup i foråret; det er imidlertid finalekoncerten fra København i december, som nu foreligger på cd.

En glædelig og glimrende overraskelse, med næsten samme sætliste som i Lystrup – desværre ingen "Sylvia’s Mor", men derudover et sæt, som lægger hovedvægt på rock’n’roll-dimensionen, fornuftigvis uden dog at undsige Bellis uretfærdigt udskældte dansktop-år her, hvor det hele kulminerer på absolut rørende vis i sentimentale "Rock’n’Roll jeg gav dig mine allerbedste år".

Bellis band De Rejsende udgør solid backing for en frontfigur i færd med at udføre en sidste, vokal kraftpræstation; værre bliver det naturligvis ikke af, at guitar-esset Knud Møller er gæst her ved turneafslutningen, som omfatter veloplagte versioner af "Tommy og Tanja", signatursangen "Ulven Peter", "Bliv væk fra vort kvarter", "Istedgade" med flere.

Det således en helt igennem værdig og lejlighedsvist bevægende afsked med en af Danmarks eneste rigtige rocklegender, som nu er dokumenteret for eftertiden. Danmarks Johnny Cash – og alligevel helt sin egen – på en sidste, respektindgydende rundtur i sit brede bagkatalog: Ingen kunne lægge en sang ned med samme særlige ærlighed og totale troværdighed som Peter Belli. Man savner ham allerede.