Craig David
The Time Is Now

Tiden er løbet fra Craig David

Album / Sony
Udgivelse D. 26.01.2018
Sara Elisabeth Nedergaard

Craig David var kun 17 år gammel, da han blev synonym med ”Bo! Seleeeecta” på The Artful Dodgers’ 1999-hit ”Re-Rewind”, der hurtigt blev synonym med genrerne 2-step og UK Garage. Og singlerne ”7 Days” og ”Walking Away” fra 2000-debutpladen Born to Do It cementerede hurtigt den unge brite som værende en af ophavsmændene til netop Garage-genren. 18 år er der gået, siden hele Englands stjernefrø tronede på hitlisterne. I mellemtiden er det blevet til nu syv album (heriblandt en Motown cover-plade) og en sidegesjæft som dj i Miami. Sidste år genopstod David med pladen Following My Intuition, og det var således spændende at se, om The Time Is Now kunne stå distancen og lade den britiske r&b-sanger beholde sin nyfundne plads tilbage i rampelyset.

Desværre bliver det hurtigt gjort klart, at Craig David, trods sine kun 36 år, lyder som en gammel mand, der prøver at være ung og fresh med de unge. Som på åbneren ”Magic”, hvor han på utjekket vis staver til titlen, som: ”M for the way you make me feel/ A 'cause you always keep it real”. Albummets to første singler med titlerne ”Heartline” og ”I Know You” feat. Bastille er begge uvedkommende EDM-skæringer, der viser en desperation efter popularitet hos David. Værre bliver det på SoMe-hyldesten ”For The Gram”, hvor ja, ”The Gram” står for Instagram, og tekst som: ”Don’t forget the hashtag” indgår. Tankerne leder hen på en onkel, der skal være frisk i det, når der skal skrives sang til nevøens konfirmation, ”fordi han jo elsker alt det der smarte noget på telefonen”.

Gennem hele albummet lyder Craig David som en gammel mand, der tænker, at EDM jo altid er et hit, og som forsøger at lyde som Justin Bieber. Hvorfor pokker videreudviklede han ikke sin 2 Step-lyd fra halvfemserne og nullerne i stedet? Det havde været meget mere interessant. Desværre er tiden bare løbet fra Craig David.