Everything Is Recorded
Everything Is Recorded by Richard Russell

Elegante svaj i ensomhed

Album / XL
Udgivelse D. 16.02.2018
Jens Dræby

Kriterierne for et godt album er blevet færre i takt med, at album-disciplinen er blevet underbefolket som led i langt flere ep'er, singler, opsamlinger og playlister. Producer og label-chef Richard Russell ved om nogen, hvordan man sætter en god plade sammen, og det kommer klart til udtryk på soloprojektet Everything Is Recorded, som udnytter et fornemt hold af gæster, der hver især fylder lige præcis nok til ikke at fylde for meget. Den vigtigste kriterium for et godt album bør være spændet mellem uforudsigelighed og sammenhæng. Dertil lykkedes Richard Russell fuldkomment.

Det er unægteligt et let greb at genbruge samme sample om at være ensom sammen med andre bare for at give albummet konsistens og tyngde, men det virker samtidig som et unikt udtryk for en anden musikalsk kvalitet – at binde sig til et greb eller en idé og følge den til dørs. Trods det faste greb kan Everything Is Recorded en hel masse. Samphas gennemgående bløde vokal præger udgivelsen med neo-soul sammen med Syd fra The Internet og Ghostface Killahs søn Infinite. Den Massive Attackske "Show Love" og den klaverbårne r&b-smasker "Bloodshot Red Eyes" står ud.

Samples galore oven i syngende og rappende gæster gør, at EIR må navigere mellem lignende projekter som N.A.S.A, Gorillaz og The Avalanches. Særligt mod slutningen føles det, som om Russell har satset på en langt mere organisk lyd, der naturligvis står i kontrast til Giggs' kontante levering over et Gil-Scott Heron-sample. "Be My Friend" og Owen Palletts ukuelige talent for strygere på titelnummeret giver en afgørende krølle på en formidabel debutplade. Kun "Mountains of Gold" virker banal og minder netop om de tomme stiløvelser, der præger de andre collage-kunstnere.