Copenhagen Collaboration
Karrusel

ANMELDELSE: Et kollektivt sangskriver-seriemord

Album / DIY
Udgivelse D. 03.09.2018
Brett Tootle

Tilbage i 2012 gjorde det københavnske musikerkollektiv Copenhagen Collaboration sig for første gang rigtig bemærket, da en 30 mand høj besætning gjorde sit indtog på Roskilde Festivals arena-scene. Her blev det til en 2,5 time lang maratonkoncert, hvor et væld af udtryk, genrer og musikalske sammenfletninger blev skyllet ud over scenekanten. Nu, godt seks år senere, er kollektivet, bestående af bl.a. musikere fra CODY, Alcoholic Faith Mission, YouYouYou mfl., igen vækket til live med stafet-albummet "Karussel", hvor alskens sange videreudvikles af andre musikere end den oprindelige sangskriver(e).

I sagens natur mødes vi af genremæssig kaotisme, men kun sjældent opstår der dødvande. Fra den forårsbløde folk-åbner "Wide Open" til den dragende, lettere triphoppede lukker, "Bed om en ny gud", bydes der på et flertal af gode momenter. Undervejs forestiller man sig udmærket den udfordrende sangskrivningsproces, som har måttet ligge bag hvert nummer. Tag blot den omkvædsstærke "Bodega", hvis oprindelige folk hymne-instrumentering blev helt afklædt og i stedet tilført lette elektroniske pop-vibes.

I den anden ende af spektret finder vi "Intruders", hvis isolerede soveværelsesmelankoli suppleres af udfordrende, skæve vokalarrangementer. Et godt udtryk for, hvad man kan forvente af Karussel, der meget passende gør, hvad den proklamerer. Copenhagen Collaboration er med sit kill your darlings-koncept lykkedes med at skabe et album, som ikke kun flere musikere bør begive sig ud i, men man som lytter også kan beriges af.