Rhonda rykkede Radar rundt

Rhonda Harris, Radar, Aarhus

Rhonda rykkede Radar rundt

Rhonda Harris er tilbage. Nikolaj Nørlunds engelsksprogede indierockprojekt, som var aktivt fra 1995-2008, udgav fem album og turnerede flittigt i perioden med skiftende besætning. Nørlund var sanger, sangskriver, guitarist og eneste permanente medlem, inden han besluttede sig at satse fuldt ud på sit dansksprogede materiale de næste ti år.

Gruppens første to album er for nylig blevet genudgivet på vinyl af det fine aarhusianske pladeselskab Wouldn’t Waste Records, og i den forbindelse har Nørlund samlet et primært nyt hold for at spille sange derfra og andre godbidder fra bagkataloget på først Radar i Aarhus, dernæst Stengade i København. På trommer, slagtøj og kor finder vi en gammel kending i form af Piet Breinholm Bendtsen, der også medvirkede på netop Rhonda Harris’ to første album og spillede live med dem i samme periode. Nye er til gengæld keyboardspiller Adi Zukanovic (Bisse, Irah med flere) og bassist og korsanger Sara Saxild fra desværre hedengangne Under Byen.

Radar er næsten fyldt, primært med folk i alderen 40 plus, og salen summer af forventning. Der falder en andægtig og ganske usædvanlig tavshed over publikum, da lyset dæmpes, og – der ikke sker noget. I en lidt for lang pause på flere minutter holder spillestedet vejret, indtil de fire musikere omsider kommer på scenen til stor jubel. Nørlund er som sædvanlig stilfuldt klædt i jakkesæt, dog med T-shirt i stedet for skjorte.

Åbningsnummeret er ”You’re on Top”, en af de store sange fra debutalbummet fra 1995. En afdæmpet sag med Nørlunds stemme i det lyse leje og xylofonlyde på keyboardet – og Piet Breinholm Bendtsen på en rigtig, lille xylofon sine steder. Gruppen fortsætter med den mere energiske ”Young Girl and a Cowboy” fra toeren, The Trouble With Rhonda Harris. På dette album var den fremragende, alt for oversete sangerinde, sangskriver og tangentspiller Lise Westzynthius – tidligere kendt fra Luksus med blandt andre Mikael Simpson, siden solist – en del af gruppen, blandt andet på en stribe duetter. Hun er desværre ikke med i aften, selvom hun heldigvis stadig er musikalsk aktiv. Sara Saxild gør det dog udmærket som Rhonda Harris’ kvindestemme, selvom hun modsat Westzynthius ikke synger lead, men ”kun” kor. Og så er hendes til tider meget melodiske basspil en central del af lydbilledet, ofte i tæt parløb med Nørlunds fortrinsvis elektriske guitar, eksempelvis på ”Put My Love Out the Door”. En stærk fortolkning af den excentriske og fortrinlige amerikanske sanger og sangskriver Daniel Johnston, som jeg i sin tid lærte at kende gennem netop Rhonda Harris.

Rhonda Harris indspillede gennem årene adskillige covernumre, og i aften får vi også ”You Don’t Love Me Yet” af en anden kultdyrket amerikansk sanger og sangskriver, Roky Erickson. Her har Nørlund undtagelsesvis lagt guitaren og giver den som crooner i en lavmælt, intens fortolkning af sangen, og senere bliver vi præsenteret for endnu en sang af en stærk, lidt overset amerikansk sangskriver, nemlig den afdøde folk-singer-songwriter Townes Van Zandts ”Waiting Around to Die”. I øvrigt udgav Rhonda Harris i 2006 et album udelukkende med Van Zandt-fortolkninger, og i det hele taget må Nørlund med Rhonda Harris siges ikke blot at være sanger, sangskriver og guitarist, men også indsigtsfuld musikformidler. Meget passende har den journalistuddannede Nørlund i de senere år da også fungeret som on-off musikanmelder på Weekendavisen.

Vi skal også huske at nævne Adi Zukanovic. Manden er stadig i 20’erne, og dermed noget yngre end resten af bandet, og er en fremragende tangentspiller. Med sit alsidige spil på både keyboard, el-klaver og melodika sætter han yderligere farver på paletten, præcis som han gør det hos blandt andre Bisse, Irah og på Nørlunds to seneste soloplader, hvor han også står for de fornemme orkesterarrangementer til Copenhagen Phil.

Hovedsættet, der som lovet primært har fokuseret på gruppens første to album, slutter med en helt ny sang, den stærke, meget melodiske ”The Understudy”, som Rhonda Harris for nylig udsendte på single. Vi må håbe, der kommer mere derfra, for Nørlund er stadig en solid sangskriver, også når teksten er på engelsk. Men for resten er Rhonda Harris ikke kun engelske tekster, for ”Kæmpechok” er tosproget, og ”Ingensomhelst” er på dansk, i øvrigt med tekst af forfatteren Naja Marie Aidt, som Nørlund har arbejdet sammen med ad flere omgange.

Ekstranumrene byder først på den vuggende croonerballade ”Think of Me Naked”, en sang, der ligesom flere andre i aften har tydelige erotiske under- og overtoner, inden Nørlund lader guitaren lyne i ”Flatlined”, der giver associationer til Neil Young i dennes mest elektriske øjeblikke a la Rust Never Sleeps-albummet, ikke mindst den seje, distortede guitarsolo. Det hele slutter, ligesom Rhonda Harris’ debutalbum, med ”It’s a Nightmare” uden trommer, men til gengæld smukt ”Run along”-kor fra Piet Breinholm Bendtsen og Sara Saxild – og jubel fra publikum.

Det var første gang i ti år, Rhonda Harris spillede live, og der var da også enkelte småfejl undervejs, men bandet er stærkt tilbage, og man må håbe, de fortsætter og indspiller flere nye sange. Som nævnt er Nikolaj Nørlund det eneste faste medlem, og han kan jo når som helst spille engelsksprogede sange og kalde sig Rhonda Harris, men lige præcis disse fire musikere gjorde det fremragende sammen, så for min skyld må de gerne fortsætte med projektet. Én ting er sikkert: Nikolaj Nørlund er en produktiv mand – og holder altid et højt niveau – så der går statistisk set ikke længe, inden vi hører nyt fra ham. Og så en stor tak til aarhusianske Wouldn’t Waste Records, der har som sit speciale at genudgive danske indierockplader på vinyl. Godt arbejde!

Rhonda Harris giver en udsolgt koncert på Stengade i København 4. maj

You’re On Top

Young Girl and a Cowboy