Blander nordisk pop, jazz og sydamerikansk electronica

Días Nórdicos Meets Reflections, Spot Festival, Den Rå Hal

Anmeldt af Lise Sastakauskas | GAFFA

I forbindelse med årets Roots&Hybrid Festival har den danske sangerinde Gurli Octavia, den svensk-tyrkiske trompetist Ruhi Erdogan og den argentinske elektroniske musiker Chanca Vía Circiuto slået sig sammen, hvorfor torsdag aftens første koncert i Godsbanens Den Rå Hal byder på et genremiks af nordisk pop, jazz og argentinsk indie-electronica. Som Spot Festivals programbeskrivelse fortæller, mødtes de tre kunstnere i dagene op koncerten for at skabe ny musik sammen, og derfor er det svært at have en klar forventning til, hvad der skal ske i Det Turkise Telt. Nuvel, tanken bag denne del af Spot Festival er også at pirre publikums nysgerrighed.

Sofistikeret trompetist bærer konstellationen

Over de spændte tilskuere, der sidder i klynger på de persiske tæpper, hænger to krydsede halvmåner, hvor glaskugler fra en overhead-projektor oplyser og farver det hvide stof. Ligeledes oplyses scenens hvide stofvægge, da Chanca Vía Circiuto åbner ballet med samples af tropiske fuglefløjt, tilsat samplede maracas, der bygger over i et elektronisk beat. Få sekunder efter blander Ruhi Erdogans elegante trompetspil sig med junglebeatet, der snart får selskab af Gurli Octavias rene altstemme, og sådan flyder de tre musikeres elementer sammen til en længselsfuld hymne, der diskret fortæller en historie om at høre til – og høre sammen.

Ved koncertens næste nummer roterer musikerne, så Chanca Vía Circiuto overtager Gurli Octavias guitar. Til forskel fra det foregående nummer kommer Chanca Vía Circiutos eksotiske rytmer, der nu styres af Ruhi Erdogan, til at stå i baggrunden. Konceptet er absolut spændende, men desværre går der også lidt for meget lejrbål i melodiens gentagende rytmer og vokalsangens ditto vers til undertegnedes smag. Der er dog tale om et af koncertens kortere numre, hvorfor vi efter et par minutter er tilbage ved den oprindelige konstellation, der i høj grad bæres af Ruhi Erdogans delikate trompetspil.

Samlingspunkt for mangfoldigheden

Over de næste minutter bevæger stilen sig mod en mere skandinavisk lyd, før de tre musikere skifter til heftige, mellemøstlige beats fra folkedansens verden. Disse krydres med tamburin og Gurli Octavias nynnede stemme, og publikum smiler og klapper i takt til nummeret, der med stor sandsynlighed allerede har sendt de flestes tanker på en rejse til fjerne landes kulturer. I øvrigt er det en mangfoldig publikumsstørrelse, hvilket er et friskt pust til den ellers homogene, leverpostejsfarvede mængde, man kan møde til mange andre koncerter og festivaler.

Taget i betragtning, at Gurli Octavia, Ruhi Erdogan og Chanca Vía Circiuto blot har haft få dage til at skabe ny musik samt øve aftenens koncertsæt, forekommer Días Nórdicos Meets Reflection-projektet ganske vellykket, og derfor lander aftenens præstation på fire, meget stabile stjerner.