En kat, der har ligget for længe i solen

The Felines, Spot Festival, Bora Bora

Anmeldt af Nanna Westergaard | GAFFA

Normalt er jeg stor fortaler for, at bands hellere skal udvikle og ændre sig end at køre fast i den samme gamle rille for at please deres fans, men af og til hænder det, at jeg befinder mig i den gruppe af fans, der er skuffet over udviklingen og pludselig sidder til en koncert på Spot og decideret keder mig. Desværre er det sidstnævnte tilfældet med Felines, som tilbage i 2012 og '13 udgav punkede ep’er, og som i dag stadig kan lave en masse larm, men desværre ikke er meget andet end det. Larm.

En doven kat med faste pladser

Bandet lægger ud med deres seneste single ”Going Out”, som på trods af bandets manglende bevægelse på scenen sætter gang i lidt bevægelse på gulvet, hvilket skaber en noget ulige balance, hvor der faktisk lader til at være mere gang i publikum, end der er i bandet. Bandets fire medlemmer står fastlåste i deres halvmåne-sceneopsætning flankeret af de to vokalister Asta Louisa Bjerre og Ditte Melgaard, og ingen rører sig særligt væk fra disse pladser. Det nærmeste, bandet kommer på at være energiske, er gennem lydniveauet, der så vidt jeg kan se fra min plads bag lydpulten ligger temmelig stabilt over 90 dB og også ofte over 100 dB. Desværre kommer størstedelen af denne larm fra trommerne, og det er derfor beklageligvis svært at høre noget som helst andet

Mærkelige effekter

Med det lave energiniveau, som også snart smitter af på størstedelen af publikum, og de overdøvende trommer er det svært at skelne den ene sang fra den næste, men koncerten har alligevel få øjeblikke, der lykkes at skille sig ud. ”Outside” bliver således indledt med en laserlyd, som efter et enkelt ”pew pew” dog ikke lader lyde fra sig igen, og under ”Stop Rewind” kan man endelig høre Kristian Bønløkke på synth. Desværre lyder denne synth som en elektronisk udgave af negle, der kører ned ad en tavle.

Under ”Too Tight”, koncertens sidste nummer, bliver det noget nemmere at høre Asta Louisa Bjerres guitar, og det bliver endelig tilnærmelsesvist interessant at være med som publikum, netop inden koncerten slutter.

Andre har dog tilsyneladende nydt koncerten mere end jeg, for mellem to nummer råber en fra gulvet ”I er f*cking seje!”. Og det i sig selv fortjener da en stjerne.

Going Out

It’s Yours