ANMELDELSE: Noget om Node

Node, Spot Festival, Aarhus Volume

ANMELDELSE: Noget om Node

Anmeldt af Trine Agathe Østergaard | GAFFA

Nodes succes har været eksplosiv i det seneste år. Singlen ”De snakker” var den tiende mest spillede sang i 2017, og samtlige 12 sange fra hans debutalbum ”Cambiarme” røg direkte ind på Top 50 på den danske Spotify. Oven i det har pladen lige streamet til guld i starten af maj – blot to måneder efter udgivelsen.

Jo, Node er populær, og blandt sine fans bliver han hyldet for sit ærlige soul-inspirerede take på Nørrebro-rappen. Alligevel er der mange branchefolk – og generelt personer over 30 – der rynker på næsen, når de hører om ham. For hvad er det med ham Node, der gør ham så populær?

Har sig egen fest

På denne sene fredag aften på Spot er det ikke just fordi, vi får svaret. Efter et kvarters forsinkelse viser Node sig for det unge (og temmelig beduggede) publikum, der kun virker semi-interesserede i det, der foregår på scenen.

Node virker umiddelbart ikke til at lade sig påvirke af publikums uopmærksomhed og er selv i godt humør fra start. Han lægger ud med ”Habibi”, som skaber lidt genkendelse blandt folk. Med på scenen har han et band bestående af dj, synth og keys iklædt hvide elefanthuer, et band, der under koncerten laller den, og det virker til tider som om, de har mere travlt med at ryge smøger. Heller ikke dem virker det til, at Node har synderligt brug for. Han nøjes med at blive båret af et back-track og har tydeligvis sin egen fest uden brug fra band eller tilstedeværende publikum.

”Kender I den her?” siger Node uden et enstemmigt svar fra det snakkende publikum, inden ”JVB” ruller ud af højtalerne, og han fyrer rullende ad-libs af sted. Nodes egen AutoTunede vokal mudrer sammen med backtracket, og hans flow er flere steder ude af trit med de indspillede versioner af sangene. I det hele taget virker det som om, at Node har taget og copy-pastet aftenens show fra et diskoteksjob på Crazy Daisy uden overvejelser om, at det givetvis kræver noget andet at spille live på en festival som Spot.

Mangler variation

Men trods et haltende liveshow tyder de mange streams tyder på, at Node har regnet den ud. Alle hans sange er lavet ud fra samme opskrift, men hvad der måske egner sig godt til en moderne streaming-virkelighed, hvor de færreste hører et helt album fra ende til anden, så falder det til jorden live.

På de sidste to numre ”De snakker” og ”Pakker Bar” vågner publikum imidlertid op fra deres rus og hopper og synger med på ”co-co-co-co-cocaina”. Det ændrer dog ikke på, at størstedelen af sangene smelter sammen til en grålig masse. De indeholder alle samme form for klimprende spanske guitarriff (der ikke er til stede), Nodes ”Brrr”-lyde og et sløvt dancehall-beat. Omkvædene er på samme måde ensformige og består af sangtitlen, der bliver sunget om og om igen… Nodes koncert føles som et langt deja vu, hvor alle sangene leveres på samme trivielle facon uden plads til nyskabelse og variation.