ANMELDELSE: Søvndyssende, sød ballademager

Jada, Spot Festival, Aarhus Volume

Anmeldt af Sarah Daugaard Rose Hansen | GAFFA

Med kun to singler i bagagen har Jada allerede fået foden inden for døren til den danske musikscene – for ikke at tale om det internationale potientiale. Jada er den danske sangerinde, sangskriver og producer Emilie Molsted. Hun bringer en sublim vokal og sin helt egen unikke lyd til musikscenen, drysset med r&b, elektroniske nuancer og organiske vibes. Med en ærlig og naturlig udstråling tryllebinder Jada sine lyttere med sin silkebløde vokal, der fortæller om kærligheden på singlerne “Sure” og “Keep Cool”. Hun spiller to gange til dette års Spot Festival. Vi anmelder hendes første optræden, der foregår på Aarhus Volume lørdag 14:20.

Solen skinner over Aarhus, som godt har hørt, at Jada er en af dem, man skal møde op til. Jeg har ligesom resten af byen glædigt mig afsindigt til at høre musikeren live, og humøret under solen er højt. Allerede ved første nummer slår Jada dog en noget anden stemning an for de kommende 35 minutter. Det spænder over fem-syv minutter og er meget stille af sig. Og sådan kommer 90 procent af sættet desværre til at fremstå – søvndryssende og lettere kedeligt. Jada er en skøn, skøn pige, der virkelig kan en hel masse, men liveformatet sidder ikke i skabet – det er trods alt ikke en siddekoncert, vi er til, og det er først med det allersidste nummer, at der kommer energi nok i projektet til, at man kan svinge bare lidt med hofterne.

Særligt på den sidste sang brænder Jadas stemme også helt igennem og ryger tusind kilometer ud over scenekanten – kudos for det, for det var virkelig smukt. Men det er også første og eneste gang. I resten af sættet kunne man sagtens have skruet 20 procent op for energien musikalsk, hvor det virker som om, der derimod næsten er blevet skruet ned for den. Specielt hendes nyeste single “Sure” havde muligheden for at live lidt op i publikum undervejs, men blev i stedet en kortvarig og nedtonet affære. Den drømmende og stille vibe kan da helt sikkert også sit, men på Spot føles den lidt presset og unaturlig. Det kan godt føles lidt som en intimkoncert, uden at skulle være det.

Vokalen spiller dog hele vejen igennem for den talentfulde sangerinde, hvis nye musik (som hun efter sigende arbejder på 24/7 for tiden) lyder enormt lovende. Så hold fortsat øje med Jada på musikscenen, selvom der går lidt for meget stilstand over hendes ballader, der uden tvivl har potientiale til et højere energiniveau i et format, der måske egner sig bedre til livescenen.