ANMELDELSE: På klubben i solen

Drew, Spot Festival, Aarhus Volume

ANMELDELSE: På klubben i solen

Anmeldt af Rasmus Espersen | GAFFA

Det så ud som om, at alle i Aarhus med et Spot-armbånd var samlet i det gode vejr mellem madboderne på Aarhus Volume. Alle disse havde solen lige i skærmen og blikket rettet imod scenen. En scene, der i dette sommerscenarie var the odd man out med blåviolette lamper, røgmaskine og stroboskoplys. Drew havde slæbt klubben med udenfor til sin magt- og pragtdemonstration.

Drew havde heldigvis også slæbt et band med udenfor, nemlig Dúnés Ole Bjørn på keyboard og diverse elektronik og Morten Hellborn på trommer. De lagde ud, inden Drew kom slentrende ind med en Gallaghersk udstråling, lignende en million, greb mikrofonen og brød ud i den fremragende førstesingle ”Keeping Up”. En sang, der er af så højt format, og som blev leveret med så høj klasse, at man blev ganske forbavset, da nummeret var overstået, og Drew spurgte os: ”Har I husket solcremen? Ellers bliver I brændt af.” på klingende jysk. Her blev man hevet tilbage ned på jorden, efter at man ellers lige havde fået bildt sig selv ind, at man var til koncert med en international popgigant.

For Drew var helt nede på jorden samtidig med, at hun leverede sine numre med en stjernes sikkerhed. Hun havde publikum i øjenhøjde, og skønt alle gemte sig bag solbriller, så havde hun dem i sin hule hånd. Det havde hun godt flankeret af Bjørn og Hellborn, der styrede de utroligt mange lag og lydeffekter i musikken med kyndig hånd. Selv adderede og subtraherede Drew lag med sin vokal, der på et øjeblik kunne skifte fra det høje til det dybe og til det ekstremt høje uden den mindste slinger, ligesom hun mestrede både det spinkle og det kraftfulde.

I løbet af en halv time nåede Drew at levere seks numre. De var skåret nogenlunde ens for en førstegangslytter, men god kvalitet fornægter sig ikke. Fremhæves bør ”Get High”, der er som skrevet til at blive spillet direkte ud af en bil i sommerlandet, og så anden og seneste single, ”Hard to Love”, der i denne uge er uundgåelig på P3, hvilket kunne høres på det medsyngende publikum.

”Hard To Love” har et rigtigt flot c-stykke og outtro med akustisk guitar, der står i skøn kontrast til sangens øvrige elektroniske univers. Jeg blev derfor noget skuffet, da jeg ikke så nogen guitar fra koncertens begyndelse. Heldigvis havde Ole Bjørn den dog klar bag sine keyboards, så vi fik afsluttet en meget flot koncert med maner, akustisk guitar og fællessang i solen.

En stjerne er født, og jeg har endnu ikke fået ”Keeping Up” ud af hjernen.