ANMELDELSE: Gedigen rock bag et slør af røg

De Underjordiske, Spot Festival, Scandinavian Congress Center

Anmeldt af Nanna Westergaard | GAFFA

Sfæriske toner svæver sammen med en god mængde røg fra scenen ned over det næsten fyldte gulv og luller langsomt beskueren ind i et roligt, drømmende univers, som vi igen bliver revet hårdt ud af, da de to første kraftfulde toner i ”På mørkets ø i sindets bølger” bliver slået an. Det giver et gib i kroppen, og straks ved man, at De Underjordiske er gået på scenen for at kræve din opmærksomhed, og herfra fortsætter bandet med at levere på én gang powerfulde og svævende drømmeagtige numre.

De Underjordiske lægger et højt energiniveau for dagen, men på en paradoksal laid back måde, så det går mest ud over instrumenterne. Det gør den musikalske kvalitet til koncerten utroligt høj og har tydeligvis en god effekt på de forreste rækker, men lader dog til at have svært ved at nå meget længere ud end det. Samtidig er scenen dækket af en lidt for stor mængde røg, som medfører, at det meget af tiden faktisk er umuligt at se forsanger Peter Kure fra de bagerste rækker.

Røgen er dog ikke kun et onde, for det mystiske dække blandet med farvespillet fra lysshowet er i fabelagtigt godt sammenspil med bandets psykedeliske stemninger, men når det af og til lykkes at fange et glimt af Kures krybende bevægelser hen over scenen, ærger jeg mig over, at jeg ikke får mere af hans særprægede kropssprog at se, for dette tror jeg bestemt kunne have været med til at gøre koncerten en del mere indlevende.

De Underjordiske ved, hvordan man spiller en gedigen koncert, men de lader ikke til helt at have krejlet, hvordan man kommer gennem røgsløret og op til overfladen. Efterhånden som koncerten skrider fremad, kommer publikum mere og mere med, men med de dygtige musikalske virkemidler, de har at arbejde med, ville det også næsten være tosset, hvis ikke publikum blev fanget før eller siden. De sætter tempoet ned til ”Sort røg”, som efterfølgende bliver mødt af aftenens hidtil største bifald, og så snart de første toner til ”Hvis du forstod” bliver slået an, bliver de mødt af endnu mere jubel fra publikum. Publikum er endelig blevet fanget, og så er det bare ærgerligt, at ”Hvis du forstod” er gruppens næstsidste nummer. I det mindste slutter de på toppen, og man går stadig derfra med en følelse af, at man gerne ville have haft et fuldt sæt fra dem.