ANMELDELSE: "Shake your money maker" med good vibes-dronningen

Iris Gold, Spot Festival, Scandinavian Congress Center

Anmeldt af Sarah Daugaard Rose Hansen | GAFFA

Den dansk-britiske soulsangerinde Iris Gold har hittet med singlerne "All I Really Know" og "Colour Trip” og gav en fremragende optræden til årets GAFFA-Pris-show i Odeon i Odense i februar. Hun har sit eget særegne udtryk, der blander flower power med hiphop over catchy pop-toner. Hun er opvokset på Christiania og har haft en ungdom i England. Der optrådte hun med store kunstnere som Miguel og Robbie Williams, men nu er hun tilbage på dansk grund for at tage den danske musikverden med en storm af feel-good vibes.

This is a love revolution

Hun optræder to gange plus det løse til dette års festival og har samme glade set-up som til GAFFA-Prisen i februar: hvidt backdrop og masser af kæmpe solsikker. Hvad de hvide Ellesse-dragter skal til for på bandet, skal jeg ikke kunne gøre mig klog på, men det er i hvert fald det, de endnu gang er trukket i. Iris selv ankommer i en kæmpe pels, afro og solbriller – en rigtig attitudefuld rockmama. Under er hun i endnu et farverigt jakkesæt, som både skriger stil og sjov på én gang. Selvom hun ligger stramt i Spot-tidsplanen, og Hugo Helmig går på, før hendes sæt er færdigt, er salen helt fyldt op, og flere af gæsterne helt nede bagi kan heller ikke stå stille koncerten igennem – det spreder hun simpelthen for mange good vibes og rytmer til. Vi skal alle starte en revolution, som Iris har gjort for sig selv med en af sine sange. En revolution af kærlighed og glæde.

Den smooth r&b-speakerstemme er på, når det britiske engelsk tiltaler publikum frem for på dansk. Det hele kommer dog med hendes baggrund meget naturligt, og på et af numrene kan man også høre indflydelsen fra den britiske pop. Ellers er det de glade hippie-toner, hiphop-vibes, der sælger, og den sexede r&b, der kan bydes på i et sæt, der virker godt gennemarbejdet og tilrettelagt. Iris formår virkelig at udnytte sin tid og komme vidt omkring uden at miste publikum. Det er da også sjældent, hun forlader sit sprængfarlige energiniveau. Fra stille ballade til sexet r&b, energisk pop eller vildt rocket med fuld guitar på Wu-Tang-vibe til slut: det spiller.

Pussy Power

Iris er kvinde med stort K. En enkelt sang skal ligefrem forføre publikum og starter pifte-serenader rundt omkring i salen, da hun har skiftet til en tætsiddende sølvkjole i en lynhurtig Beyoncé-like intermission. Under den ene slow song i sættet sidder hun også med en blomst mellem benene. For “all women got flowers between their legs”, og et “pussy power!”-udråb medfører stor applaus fra et veloplagt publikum, der råber, når Iris beder dem om det. Det er også taktisk smart sådan lige at få folk helt op at ringe inden en stille sang, så man ikke mister dem helt på den anden side.

Alt i alt skaber Iris Gold som altid et stort smil på læben, ryk i hofterne og dejlig stemning. Det hele virker super indøvet, og alle i bandet er tydeligt på bølgelængde. Man føler sig som lytter hjemme, samtidig med at Iris udstråler den vildeste selvtillid på scenen, hvilket er en sprængfarlig kombination. Succesen og hypen i musikverdenen er både forståelig og velfortjent.