ANMELDELSE: Tobias Kippenberger er tilbage!

Kippenberger, Spot Festival, Scandinavian Congress Center

Anmeldt af Rasmus Espersen | GAFFA

Kontinentets fedeste rockvokal er tilbage med en attitude, som ikke engang Scandinavian Congress Centers dåselyd kunne holde indespærret.

Tobias Kippenberger, forsanger i hedengangne The Floor Is Made Of Lava, havde ikke givet lyd fra sig siden bandets tredje og sidste album, Kids & Drunks, før han i efteråret smed den dansksprogede single ”Op og ned i showbiz” på gaden og for nylig fulgte denne op med singlen ”Mit liv er en fest”. Disse resultater af et dansksproget soloprojekt har indtil videre kastet en opvarmningstjans for Peter Sommer af sig, og så altså denne eftermiddags koncert på Spot Festival. En slags starten forfra antyder Kippenberger, da han midtvejs med vanlig charmerende arrogance udbryder: ”Jeg har spillet i Parken, i Forum og på alle landets festivaler. Så slapper jeg af i tre-fem år og placeres nu på denne lille pisscene. Og det med åndenød for, om jeg nu kan fylde den ud.”

Det kunne han heldigvis. På trods af den bagende sol var folk trukket ind i mørket for at fylde salen op. Det manglede da også bare. For Kippenberger er fortsat, hvor The Floor Is Made Of Lava slap, uden på nogen måde at være bagudskuende. Den store, hæse stemme er ikke til at tage fejl af. Musikken er mørk og stor rock i lige linje fra mesterværket Howl at the Moon. Og så er der teksterne. Det danske sprog klæder virkelig Kippenberger – og omvendt. Teksterne er propfyldte med billeder og bogstavrim. Der tyvstjæles og sættes ind i nye kontekster. Ordene er intelligente, men ligefremme nok til at være til at forstå. Kippenberger er en historiefortæller af en særlig kaliber, der leder tankerne hen imod en vis anden vestjysk sangskriver.

Selvom Tobias Kippenberger er gået solo, er han ikke alene på scenen. Med sig har han B-holdet med blandt andre Lars Rock, guitarist i The Floor Is Made Of Lava. Det er skønt at se de to sammen på scenen. Og det er skønt at se, at en gammel Lava-sang også kan finde vej til sætlisten i et nyt format. Iskolde keyboardtoner gennemtrænger kongrescenteret som issyle halvvejs i koncerten, før den velkendte trommerytme fra ”Do Your Sister” gør dem selskab, og publikum bryder ud i fællessang og dans. En dans, der fortsætter lige til koncertens bitre ende gennem ”Mit liv er en fest” og ”Kampen er ægte”, hvor et par danser tango foran scenen(!).

Kippenberger og B-holdet leverer en fremragende koncert med lidt nostalgi og en masse håb for nu- og fremtid. Tilbage er bare at spørge: Hvornår kommer pladen?