ANMELDELSE Coco O.'s solo-debutkoncert: Når udtrykket 'sensuel' bliver for småt

Coco O., Heartland Festival, Highland Stage

ANMELDELSE Coco O.'s solo-debutkoncert: Når udtrykket 'sensuel' bliver for småt

Anmeldt af Jan Eriksen | GAFFA

Lige så eksklusiv, Coco O. kan virke i kraft af sit cool, semielektroniske, jazzede udtryk, lige så inkluderende var hun torsdag aften på Heartland ved sin første solokoncert nogensinde i Danmark. 

Det var i Coco O.-koncertens syvende nummer, det helt nye "Bled for You", festivalens første mindeværdige moment indtraf.

Akkompagneret af en spansk guitarist, en violinist og en cellist lod hun sin bløde røst smyge sig elegant og med blodrød sensitivitet omkring sangens ord om svigt og en brudt kærlighed, der skulle have varet evigt. I en blå festivaltime på en perfekt sommeraften gøres det ikke meget smukkere.

Der er skrevet fine, lykkelige sange, men når det kommer til stykket, er der ikke ret meget, der rimer bedre på hjerte end …

Efter et tiår med en karriere, der blandt meget andet har budt på mega international succes med Robin Hannibal i Quadron og samarbejde med bl.a. Jay-Z og Kendrick Lamar, er Coco O. på vej ud i en egentlig solokarriere – med udgangspunkt i Danmark. Første single med bl.a. nævnte "Bled for You" udgives under titlen "Dolceaqua". Som er navnet på den italienske by, hvor hun mødte manden, der har inspireret sangen.

Iklædt sommergul kjole og blomstret sarong lagde Coco og hendes band med bl.a. August Rosenbaum på keyboards ud med tre nye sange. Første observation: at bandet med strygere og lydmand hurtigt fandt sammen med sangerinden i et rimelig organisk udtryk som formfuld ramme om hendes delikate sang.

På sin vis er Cecilie Maja Hastrup Karshøjs karriere stukket i flere retninger.

Men som heldigvis bekræftet i de nye sange har der hele vejen igennem været denne her blå tone i hendes sang, uanset om den har været båret af sfærisk, elektronisk chill-agtig musik eller soulet funk.  

Og det uanset om bandet spillede nye sange, Boom Clap Bachelors-nummeret "Løb stop stå" eller Quadron-numre som "Crush" og "Horse".

Det sidste i øvrigt med sit akavede, afventende funky beat definerende for lyden af Coco O. Følelsen ligger lige så meget mellem linjerne i sangerindens luftige klang eller i forventningen eller løftet om et dansebeat, der måske/måske ikke kommer.

Når hun synger som i det nummer, er udtrykket "sensuelt" for småt.

På papiret et lydunivers, der vel mere har hjemme i en lounge eller en club med et publikum iført evening dress, end på en festival med shorts og T-shirts. Men på denne første aften virkede det i symbiose med Heartlands publikum.

Som sidste, nye nummer med et beat i familie med Bruce Springsteens "Streets of Philadelphia", kan man kun glædes over at lille kolde (minus denne maj) Danmark rummer en så varmblodet sangerinde. Og glædes over hendes kompromisløshed, som må være forklaringen på, at hun og bandet ikke spillede et nummer som "Hey Love" som en afskedsgave til publikum.

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA