SR3MM

ANMELDELSE: Maratonalbum i ørkenvandring

Album / Interscope
Udgivelse D. 05.05.2018
Anders Hjortskov

Produceren Make Will Made It opfandt de to brødre i duoen Rae Sremmurd og gav dem sine signaturlydsbeats, der betød, at de lagde klubben ned for et par år siden med “Black Beatles".

Denne gang forsøger marketingapparatet at massere algoritmerne ved at pumpe udgivelsen op til et triplealbum med én skive til hver artist og én fælles skive. Det er en ordentlig mundfuld, og drengene fra Rae Sremmurd gjorde første fejl ved selv at sammenligne ideen med Outkast-albummet fra 2003. Lad det være sagt med det samme: Dette er ikke Outkast-oplevelse, der hæver musikken op til nye højder. Men mindre kan også gøre det.

Swae Lees Swaecation-del er den svageste del af udgivelsen, hvor den drengede AutoTune-crooner ikke bliver bedre af den ekstra plads. De ukogte serenader svinger sig ikke ud af sødsuppen fra singlen “Guatemala” med de trættende island vibes, som er allemandseje og endnu mere leflen for hitlisterne. Broderen Slim Jxmmi leverer normalt gennemsnitstrap, men får faktisk udnyttet sin del, Jxmtro, til at vise sit værd. Fx er den flabede “Players Club” med sit Für Elise-lignende klaver dejligt aggressivt, og især mod slutningen bliver der skruet for sumpede Mississippi-guitarer på bl.a. “Changed Up”.

Dynamikken mellem de to ranglede fyre er intakt på fællesdelen med numre som “Powerglide” og især på “Bedtime Stories”, hvor The Weeknd dog stjæler rampelyset over storladne pianoakkorder og en velplaceret staccato-tromme. Hele affæren føles dog mere overflødig end som et overflødigshorn – måske skulle de snakke med Pusha-T omkring albumlængder?