Er Nephew klar til de store koncerter til sommer og efteråret? Nogenlunde

Nephew, MAX, Flensburg

Anmeldt af Alexander Hemstedt | GAFFA

Forsanger Simon Kvamm kalder sit orkester til koncerter for ”Danmarks største rockband”. Og det er ganske rigtigt: Nephew er blevet store, helt vildt store, og danskerne længtes efter både ny musik og nye koncerter. I denne forbindelse er bandet headlinere på årets Roskilde Festival og Smukfest. Derudover spiller de to udsolgte koncerter i landets største arenaer (Jyske Bank Boxen og RoyalArena). En utrolig flot bedrift, som nok kun toppes af Volbeat og deres rekordkoncert i Parken. Dertil optog bandet Marie Højlund som nyt bandmedlem for at udvide Nephews lyd og har udgivet to nye ep’er, ”Vinter i ring” og ”Forår i ring”. Mere om det senere. Inden de store ovennævnte koncerter laver Nephew-bandet sit såkaldte ”Tilløb” med nogle udenlandske klubkoncerter i kongerigets nabolande. Koncerten på MAX i Flensborg, med en kapacitet på 700 publikummer, har været udsolgt siden jul og tyder endnu engang på den størrelse som Nephew efterhånden har fået.

En fin klubkoncert, men heller ikke mere

Som skrevet i mange tidligere anmeldelser har klubkoncerter en særlig energi. Denne aften er der uden tvivl også en okay god aften, dog er den lidt rutinepræget. Årsagen til dette er formentlig den store live-erfaring, som bandet har fået igennem årene. Marie Højlund klæder bandet og dets nyere lyd meget. Hendes stemme og instrumentale supplementer styrker live-billedet i høj grad. Dog virker det, som om hele bandet bagved Simon Kvamm kører den lidt på cruise-control og kommer ikke til 100 procent ud over scenekanten, som den karismatiske forsanger gør. Bandet kan takke Simon Kvamm for, at karakteren ikke blev lavere. Han er en menneskefanger og særdeles engageret i at få nordtyskerne og de mange tilkomne danskere op i gear.

Mange klassikere, få lækkerbiskener, de to nye ep’er, de forbandede høje forventninger og fænomenet Simon Kvamm

Nephew laver en ”Rammstein” og åbner med et nyt, ukendt nummer, der ifølge sætlisten hedder ”Grundvold”. Koncert aftenen fortsætter derefter klassisk med ”Igen & Igen &”, som hurtigt fører til mange smil og glæde blandt publikum. Derefter får vi ”Mexico ligger i Spanien” og et cover af Kim Larsens ”Byens Hotel”. Dette følges op af ”Bazooka” fra USADSB-albummet, inden vi hører et nyt nummer. ”Frankenstein (I Ring Part 1)” giver særligt plads til Marie Højlund i lydbilledet. Hun harmonerer virkelig godt med Simon Kvamm, og det fortjener ros. Dog er den nye Nephew-retning meget "poppet". Det er smag og behag. Nogle savner måske tiderne omkring USADSB, Interkom Kom Ind samt Danmark Denmark. Det gør undertegnende også en smule.

”Movie Klip” er et af de få numre, som i sin tid også havde en smule succes syd for grænsen, og det mærkes tydeligt, at nogle folk kan huske at have hørt Nephew på nordtyske radiostationer som fx Delta-radio m.fl. i 00'erne. Sangen markerer sammen med klassikeren ”Superliga” helt klart et af koncertens højdepunkter. Sidstnævnte sang er blevet lavet en smule om til ”Du danske supersommer”. Dog er al fællessang og fælles ”lad-os-svinge-knytnæver-op-i-takt-og-råbe-hey!” m.m. noget, som man mange, mange gange har set før til et Nephew-show, og der savnes simpelthen noget overraskende, noget friskt, noget der fejer benene væk under én. Måske er dette de forbandede høje forventninger, man har til ”Danmarks største rockband”?

Indsatsen er sublim, men det virker desværre meget rutinepræget. Efter en live-pause på fire år kunne det virke friskere, og indsatsen kunne måske være endnu større. Er det urimelige forventninger, der stilles? Det er svært at besvare, fordi vi hver især oplever koncerter subjektivt, og en anden person i salen havde måske sit livs koncertoplevelse. Det havde anmelderen bare ikke, desværre.

”007 Is Also Gonna Die” er et af Nephews absolut største hits, og fællessangen i den sidste del af nummeret kan uden videre betegnes som koncertens absolutte højdepunkt, men i stedet for at holde klimaks med fx ”En Wannabe Darth Vader” går vi igen lidt ned i tempo med ”Police Bells & Church Sirens”. Sangen er fed, men desværre malplaceret ift. sangenes rækkefølge.

Koncerten sluttes med sangen ”Amsterdam”, som også er ny og kommer fra ep'en ”Vinter-i-ring” fra januar i år.

Én ting skal dog nævnes i allerhøjeste og positiv grad: Simon Kvamm. Manden er et fænomen på en scene. Han har publikum i sin hule hånd, og det gør simpelthen ALT, han beder om. Simon Kvamm er uden tvivl en af Danmarks største kunstnere i nyere tid.

En lidt underlig og særdeles kort sætliste fyldt af kompromiser

Et andet kritikpunkt er, at Nephew kun spiller 16 hele numre i aften med en samlet spilletid på cirka en time og tyve minutter. Med bandets store bagkatalog in mente er 80 minutters ren spilletid godt nok tyndt. Vi har ikke med et eller andet pengefikseret amerikansk navn at gøre. Vi taler om Nephew. Hr. og Fru Danmarks hjemmeorkester, der kommer fra Jylland, og som alle på en måde kan relatere til. Når man oven i købet kalder sig selv for ”Danmarks største rockband”, må man som betalende tilskuer og trofast fan kunne forvente i hvert fald 20-25 numre og en spilletid mellem halvanden og to timer. Man kan kun håbe, at fansene til headliner-koncerterne i København og Herning samt Roskilde Festival og Smukfest får flere sange. Selvfølgelig er Nephews hyre i udlandet meget lavere end hjemme i Danmark, men at skære så mange sange fra er faktisk en sjældenhed og også en smule uhørt.

Når det kommer til sangvalget, har vi selvfølgelig fokus på de to nye ep’er. Men derudover er midtpunktet USADSB med fire numre. Tre sange kommer fra Interkom Kom Ind, tre fra Danmark Denmark og kun 1,5 fra Hjertestarter. Der savnes i særdelesed sange fra de to sidstnævnte album, men når man kun spiller 16 numre i det hele taget, virker det hele som et kæmpestort kompromis fra bandets side. Man forventer selvfølgelig ikke en tre timers Foo Fighters koncert, men lidt mere havde vist overskud og spilleglæde. 16 sange virker som det absolutte minimum til en koncert nu til dags, når man kan trække på et bagkatalog som Nephew kan.

Dilemmaet er, at Nephew selv har været skyld i, at forventningerne kun er blevet større og større igennem tiderne. Når de så ikke helt indfries, rammer de jorden som en sumobryder, der hopper ned fra Mount Everest. Dette er desværre en smule tilfældet i aften. GAFFAs anmeldere har for det meste været meget positive omkring Nephew, men denne intimkoncert i Flensborg var desværre ikke Nephews ellers tårnhøje niveau værdig.

Afslutningsvis kan vi kun håbe på, at Nephew tænker sig godt om efter gennemførelsen af deres ”Tilløb”. Et bedre ord havde måske været ”Træningskoncerter”, fordi der skal godt nok trænes lidt endnu, inden bandet forhåbentlig kommer i den form, som man forventer af dem på landets største scener. Vi krydser fingre, da det ellers ville ligne lidt af en parodi af Danmarks tidligere ”største pop-rockband”, som i sådan et tilfælde ville være blevet overhalet indenom af fx genopståede Dizzy Mizz Lizzy og ikke mindst Volbeat. Alt i alt en god, men ikke mindeværdig koncert af hr. og fru Danmarks jyske yndlinge.

Grundvold

Igen & Igen &

Mexico ligger i Spanien