Gensynets glæde på Rising Scene

Kippenberger, Roskilde Festival, Rising

Gensynets glæde på Rising Scene

Anmeldt af Elias Kvist | GAFFA

Hvad er status i dansk rock? The Minds of 99 har allerede været ude og proklamere, at genren er død, og at man må søge nye græsgange, hvis man vil være nyskabende. I den sammenhæng ser det jo ikke lyst ud for den før så betydningsfulde musikstilart, når den forhenværende The Floor is Made of Lava Tobias Kippenberger har skiftet rocken ud med pop, ifølge Rising scenes konferencier.

Esbjergenserne var da også umiskendeligt et solidt bud på noget af det bedste rock, nationen havde at tilbyde i en årrække, men nyt er måske bare altid bedre. Den nyligt udgivne debut-ep ”Uden hænder” er i hvert fald Kippenbergers forsøg på at tale i nye rammer, men som han møder op på Rising kl. 17:00 på årets Roskilde Festival, så virker det som om, alt stadig er ved det gamle. Det kontrollerede vilde look med stilren T-shirt og jeans og solbriller bliver det svært rent umiddelbart at forestille med sig en personlig udvikling. Er der så sket det i musikalsk forstand?

Både og. I stedet for den klassiske rå lyd i rocken har der sneget sig heftige synths ind i setuppet, og det påvirker utvivlsomt musikkens karakter, da de akkompagnerende bas og guitar meget mere skal tilpasse sig de vibrationer, som udsendes oppe fra pulten. Et bevidst valg, der fra Kippenbergers side er tænkt som en bevægelse væk fra den gamle lyd. Og det er som sådan ikke fordi, at det er nogen negativ udvikling, når ”Havens regler” eksempelvis slår igennem og giver os en af de første smagsprøver på det nye soloprojekt. Risikoen, der kommer i det nye er bare det, at de gamle fans måske ikke længere rider på den samme bølge, og det er sjovt at studse over som tilskuer, hvor ihærdigt publikum lytter efter den samme gnist, som antændte deres kærlighed til The Floor is Made of Lava.

Uforandret er dog den sublimt sofistikerede Kippenberger, der med cigaretter i mundvigen allerede har publikums kærlighed fra start af. Han sætter trumf på med ”Op og ned i showbiz”, førstesinglen fra den nye ep, som er genkendelig blandt publikum, og som nummer inviterer den også til at tænke sig tilbage i frontmandens tidligere segment med sin intense vokal og det bombastiske omkvæd. Den nye formel udnyttes her godt, men kommer liiiidt til at overskygge nummerets dejlige guitar, men at påstå at det er et symptom på noget andet end uheldig mixing, er nok en overdrivelse. Sangeren virker selv mere og mere som en tikkende bombe af energi, der bare venter på forløsning.

I fuld forståelse med sit publikum hiver det gennemførte sexsymbol endnu et es op ad ærmet med hittet fra rockdagene ”Do Your Sister”, som bringer publikum i fuldstændig ekstase. Hoppen og skrigen og crowdsurfing giver rum til Kippenberger, der i takt med publikums begejstring slipper mere og mere af sin kontrol. Og det klæder ham. Efter en tur mere i rockmanegen bliver der skruet ned igen med den fine ballade ”Penge taler”, hvor Kippenbergers dejligt morbide tekster får lov at skinne igennem. ”Har du penge, så ka’ du få / har du ingen så må du gå / i banken / jeg dvæler ved tanken / om en gøb under skranken”. Råt for usødet i lækker indpakning.

”Kampen er ægte” er heller ikke så maskintung og lader guitaren tale selvsikker vis, og man er ikke længere i tvivl. Kippenberger har taget turen ind i musikken igen i nyt format, men uden at svigte sit bagland. ”Mit liv er en fest” får lov at køre i runde, mens en Esbjerg-trøje smides op til begejstring for alle og meget symbolsk for koncertens natur. Den kontrollerede festabe har i hvert fald vundet eller genvundet publikums hjerter, med og uden rock.

Og nå ja, Esbjerg er i superligaen!!!!