Milde hippier uden den afgørende kant

James Holden & The Animal Spirits, Apollo, Roskilde Festival

Milde hippier uden den afgørende kant

Anmeldt af Jesper Buhl | GAFFA

Det er vist meningen, at man skal lade sig suge med i en mild trance af James Holden & The Animal Spirits' musik, men denne signatur er, på trods sin sympati for projektet, ikke helt og holdent med bandet på deres rejse ind i Nirvana, eller hvad det nu er.

Fra sin skrædderstillingsposition midt på scenen styrede James Holden sine maskiner flankeret af en trommeslager, en percussionist og to, der spillede på blæseinstrumenter, mens kulørte bånd viftede i den sidevind, der heldigvis ikke drillede lydmanden synderligt. Det lignede noget fra et fiktivt sted mellem Indien og Nepal.

Noget af det bedste ved koncerten, og det gjorde sig blandt andet gældende på titelnummeret fra albummet ”Animal Spirits”, var blæseinstrumenterne, som blandt andet talte saxofon, trompet og diverse fløjter. De to musikeres udladninger syntes at skurre kælent og let ildevarslende imod hinanden. Et andet højdepunkt var nummeret ”Blackpool Late Eighties” med sin huggende bas.

Generelt fungerede musikken bedre live end på plade, som man kunne fornemme på for eksempel den loopende musikalske rundkredsdans, der hedder ”Pass Through the Fire”. Desværre måtte rejsen mod Nirvana, Himalayas tinder eller hvor nu James Holden & The Animal Spirits var på vej hen, afbrydes af noget så prosaisk og jordnært som problemer med James Holdens maskiner.

Da alle Holdens maskiner var genstartet, og han havde genfundet sin meditative skrædderstilling, fik vi en version af ”Renata” fra Holdens album ”The Inheritors”, som til lejligheden var skåret over dyreåndernes læst. Desværre blev det ellers ret elegante nummer i den her sammenhæng lidt vel kækt og friskfyrsagtigt. Årsagen var trommeslageren, hvis spil ofte tenderede slidte klichéer.

Værst var dog det skrækkeligt betitlede nummer ”Thunder Moon Gathering”, hvor der gik småplat indisk kitsch i melodiføringen, og meget passende fik vi på skærmen over Holden de hidtil mest tåkrummende chakra-healings-visuals. Det er tydeligt, at Holdens Animal Spirits-projekt kan noget, men det balancerer på en knivsæg, og lidt for ofte faldt bandet i gryden med unuanceret hippiesovs.