Hæse hits i Roskildetusmørket

Joey Bada$$, Roskilde Festival, Apollo

Hæse hits i Roskildetusmørket

Anmeldt af Cillian Murphy | GAFFA

Det betragtelige fremmøde for enden af ørkenvandringen til Apollo bekræfter den bekymring, mange havde før koncerten: er Joey Bada$$ ikke for stort et navn til at spille på Apollo? Der blev i hvert fald møvet og mast i det unge publikum, som alle ønskede at få den bedst mulige plads til New Yorker-rapperens showdown.

Joey Bada$$. Mr B4DA$$. Han spillede en fortrinlig koncert på det nu hedengangne Cosmopol i 2013 og er på årets plakat en af de tunge amerikanske hiphopheadlinere på et i øvrigt flot hiphopprogram. Siden udgivelsen af debuten “B4.DA.$$” i 2015 har den 23-årige rapper manifesteret sig som et af de varmeste og mest kompetente navne i det nye(re) kuld af lyrikbevidste, politiske, men samtidig rappe-i-kæften MCs fra Over There. Med 2017s “ALL AMERIKKKAN BADA$$” tog han et stort skridt mod den endelige mainstreamanerkendelse, så den tætpakkede Apolloscene er forståeligt nok forventningsfuld.

Og han er på fra start. Mens kondomzeppelinerne svæver rundt foran scenen får vi leveret åbningsnummeret “Rockabye Baby“ med rapperen selv badet i det omfattende lysshow fra scenens mange spotlys. Grundet en tydeligvis hæs stemme drukner rapperen lidt i de tunge beats, kombineret med den ivrige indsats, han immervæk bød ind med for at holde energiniveauet helt oppe i det røde felt. “Temptation” får for alvor det tætpakkede publikum til at hoppe og forsøge at få lidt mere af det mangelfulde albuerum ude i crowden.

“For My People”’s karakteristiske omkvæd får fællessangen igang, hvilket rapperens krasse vokal nyder godt af. Men mange af de nørklede og velskrevne rappassager drukner desværre i versene. Bada$$ beder om et pull up efter et nummer, han åbenbart ikke har øvet, men det virker alligevel casual og afslappet, da han forklarer hvorfor, hvilket han får fint afværget med “B4.DA.$$”-tracket “Babylon” -  komplet med lightere i vejret fra den storrygende publikumskare.

En stor del af koncerten rappes nonchalant med mikrofonen i stativ, og generelt kan man sige om den unge rapper, at han leverer det som en, der har gjort det her mange gange før. Fra den hængerøvsklædte stjerne kommer der dog roser til energien her i Roskilde. Eller København? Han ved det vist ikke helt selv, men det er heller ikke første gang, at vi som Roskildegængere oplever den forveksling. Alt forladt, Joey.

Hitter “Paper Trail$” tager seriøse kegler hos publikum, til trods for enkelte missede linjer her og der. Det er ikke noget, en rigtig solid stortromme ikke kan kompensere for. “Big Dusty” leveres således også med solid instrumentering fra rapperens dj, og med mængden af støv på årets festival forekommer nummerets titel nærmest symbolsk. Call/response til “No. 99” kan således også noget blandt publikum, som får lov at skråle “BADMON!” mod frontmanden på scenen. Det hele får lov at eksplodere på A$AP Ferg-bangeren “Plain Jane”, som tydeligvis er blevet spillet mere end én gang på campingarealet i år.

Mod slutningen bliver publikum bedt smide to fingre i vejret for afdøde Capital Steez, hvorefter hele området indhylles totalt i støv, hvilket den beordrede circle pit inde midtfor bestemt ikke afhjælper. Alt i alt virker størstedelen af de fremmødte dog ikke til at være alt for påvirkede, og underholdningen går rent ind. “95 ‘till Infinity” bader de svajende arme i blåt lys, inden folks X’er ryger i vejret, til hyldest for afdøde XXXTentacion, og vi får Joeys vers fra rapperens “infinity (888)”. Og så en moshpit mere. En stor én, til lyden af “Look At Me!” – og en masse støv. Det hele rundes af til en eksplosion til hittet “Devastated”, som folk utvivlsomt har ventet på, vurderet ud fra mængden af fællessang.

Så for at besvare spørgsmålet fra indledningen af denne anmeldelse, kan det godt tænkes at den unge Mr Bada$$’ tourplagede stemme var druknet i det store Arena-telt, men energien manglede bestemt ikke denne fredag aften på Apollo.