Familiefestens mindst børnevenlige band

Suspekt, Grøn Koncert, Nova-scenen, Tiøren

Familiefestens mindst børnevenlige band

Suspekt er i de senere år blevet et hyppigt navn på Grøn Koncert. De havde debut i 2008, og så gik der otte år, inden de vendte tilbage, men siden har de været her i både 2016 og 2018. I mellemtiden er hiphop-trioen blevet et ganske stort navn – de synes faktisk at blive lidt mere populære for hvert nyt år, hvilket er imponerende for en gruppe, der albumdebuterede helt tilbage i 1999. For mange andre bands med så mange år på bagen går udviklingen den modsatte vej.

Grøn Koncert er som bekendt et familievenligt arrangement, men de fleste af dagens mange børn synes at være gemt lidt af vejen, da Suspekt går på scenen lidt over 19 – nogle af dem vender dog tilbage, da Lukas Graham går på en god times tid senere. Det er nok meget godt, for Suspekt er kendt for deres tekster, der ikke er for børn og også har det med at provokere visse feminister. Dog tilsyneladende ikke den erklærede feminist Lukas Graham, der tilbage i 2015 indspillede sangen ”Søndagsbarn” med trioen.

Suspekt er dog meget mere end sexisme. De er først og fremmest en hiphop-gruppe med et solidt liveband med guitar, keyboard og hele to trommeslagere, den ene endda med dobbelt stortromme, og to fremragende rappere med et solidt flow og en tydelig tekstudtale – især sidstnævnte er en sjældenhed i dagens AutoTune- og mumlerap-verden. Ikke mindst Bai-D’s hæse og dybe vokal er en fornøjelse, som Orgi-E’s onde tvilling, og der er både substans og stor sprogbevidsthed i tekster som den samfundskritiske ”Danmark”, den selvbebrejdende heartbreak-sang ”Amore Infelice” og den klassebevidste ”Proletar (Hvor jeg står)”. Og så kan gruppen skrue ørehængere sammen, som vi får en lind strøm af – foruden de førnævnte gælder det blandt andet ”Bollede hende i går”, "Helt alene", ”Klaus Pagh” og mange flere. Dog ikke Lukas Graham-samarbejdet "Søndagsbarn", som de til gengæld spiller lige bagefter under Lukas Grahams koncert.

Har man set Suspekt live i de senere år, på Grøn eller andre steder, er der dog ikke så meget nyt i liveshowet. Bandet har som sædvanlig placeret deres dj Rune Rask bag en overskåret sort Mercedes, og sjovt nok er det årets anden overskårne bil på scenen på Grøn – Aqua har tilsyneladende ladet sig inspirere og har Søren Rasted placeret på keyboard bag en halv, lyserød amerikanerbil. Denne gang er der dog ingen kvinder eller for den sags skyld mænd, der bliver inviteret op på passagersædet. Til gengæld får den muskelsvindlende konferencier Simon Toftgaard lov at drikke øl fra en tragt, og mod slutningen af sættet kommer en god slat af de mange – og vigtige – frivillige på scenen for at tage imod en velfortjent hyldest. Og så kommer Jacob Binzer fra D-A-D op og spiller guitarsolo i ”Amore Infelice” og ”Bollede hende i går”, og Joey Moe kigger forbi og får tatoveret ”Proletar” under sangen af samme navn. Ganske underholdende.

Jeg fristes til at skrive, næsten i overensstemmelse med sandheden: Jeg så dem i går, jeg ser dem i dag, jeg ser dem ikke i morgen, der er en ny, der skal ha’.

100% Jesus

S.U.S.P.E.K.T.