Modnet tegneseriehold

Aqua, Grøn Koncert, Grøn scene, Tiøren

Modnet tegneseriehold

Det er fjerde gang, Aqua står på scenen på Grøn, men det er deres første år i triokonstellation, siden Claus Norreen for to år siden sagde tak for denne gang. Det er til gengæld første gang, jeg overværer en hel koncert med dem, og jeg er positivt overrasket. Det tætteste, jeg hidtil er kommet, var da jeg for snart ti år siden så det dengang netop gendannede orkester på Smukfest med et halvt øje, mens jeg var på vej til at anmelde en anden koncert. Dengang noterede jeg mig, at Lene Nystrøm havde en noget spinkel stemme, ligesom på pladerne i de unge år, men i dag lyder hun meget bedre. Som om hun er modnet med årene, og det samme er gruppens tegneserieunivers overraskende nok også. Også selvom Nystrøm er iført lyserødt og lilla tøj og matchende hair extensions.

Den i sin tid bevidst dåselydende eurodance fra keyboards, computere og trommemaskiner har fået anderledes fylde, når den bliver spillet af et rigtigt, om end Hawaii-skjorteklædt band med guitar, bas, trommer, kapelmester Søren Rasted på keyboard og to velsyngende korsangerinder. Rasted befinder sig i øvrigt bag et overskåret lyserødt dollargrin – måske har gruppen hentet inspiration fra Grøn-kollegerne Suspekt, hvis dj Rune Rask i efterhånden adskillige år har arbejdet fra en halv, sort Mercedes. På et tidspunkt får han i øvrigt selskab af sin og Lene Nystrøms teenagedatter India. Ellers består scenografien af palmer, perfekt til sommerens heftige varmegrader.

René Dif er dog med sin jeg-har-lige-gurglet-hals-i-en-blanding-af-træsprit-og-kokosrom-stemme og sin mildt sagt farverige beklædning garant for det klovneagtige element, som dog aldrig tager over, men blot får ham til at fremstå som Lene Nystrøms frække sidekick. Det er også Dif, der står for underholdningen mellem sangene, når han eksempelvis jonglerer rundt med en frisbee og får hele pladsen til skiftevis juble og være stille. Lidt ligesom Jesus, som han selvironisk påpeger. "Playmate to Jesus", som vi også får, er i øvrigt titlen på en af sættets nyere og lidt mere eftertænksomme sange. Aqua har dog haft det i sig i alle årene, det med at kunne skrive melodiske popsange uden parodiske elementer, minder en gammel sang som "Turn Back Time" os om.

Gruppens absolut største hit "Barbie Girl" kommer lidt overraskende allerede som femte sang, men andre bangere som "Dr. Jones", "Cartoon Heroes", "Back to the 80's" og "Roses Are Red" sørger for, at Aqua ikke løber tør for træffere. Vi slutter dog med et næsten helt nyt nummer, den melodiske guitarballade "Rookie", som for at understrege, at Aqua stadig har en fremtid. Og det tror jeg på.

Around the World

Happy Boys and Happy Girls

My Oh My