Endnu ikke helt det nye par i dansk showbiz

Cisilia + Joey Moe, Grøn Koncert, Nova-scenen, Tiøren

Sidste år fik Grøn Koncert en del kritik for, at musikkaravanen ikke havde et eneste kvindeligt navn på programmet. I år er der så nogle stykker, om end der faktisk stadig ikke er en kvinde alene i front på den store scene. I Aqua deler Lene Nystrøm som bekendt vokalrollen med René Dif, og Cisilia skal dele scene og koncert med Joey Moe, og så er der Iris Gold og Ericka Jane, der giver 15 minutters minikoncerter på den lille scene, men det er dog en bevægelse i den rigtige retning.

Til gengæld giver Cisilia og Joey Moes fælles koncert ikke noget særlig godt svar på, hvad de to egentlig skal på scenen sammen. De er begge to fra Amager, hvorfra den grønne karavane i år begynder fra nærmest intime rammer på Tiøren – med plads til 15.000, hvilket er mindre end halvdelen af de 40.000, der kan rummes, når turnéen slutter om en god uge i Valbyparken. Vi får da også to duetter, den nye "Under uret" og Joey Moes "Udenpå indeni", men ellers virker det som to solokoncerter sat sammen med gaffatape. Joey Moe spiller ganske vist enten klaver eller guitar på en del af Cisilias sange, men klaveret kan stort set ikke høres, og når Moe har vokalrollen, sidder Cisilia i et hjørne af scenen eller går lidt rundt og synger med – uden at synge i mikrofonen. Kan hun ikke synge kor sammen med de to andre korsangerinder eller hvad? Det virker mildt sagt lidt akavet, at hun bare hænger ud uden at lave noget.

Cisilias leadvokal er ellers fin, om end Joey Moe går klarere igennem med sin stemme, som er skiftevis blød popvokal a la Rasmus Seebach og noget, der minder om rap. På "Dobbeltslag" får han på finurlig vis indflettet Radio Nova – scenens sponsor – i linjen "Det, de spiller i radioen". Vi får udelukkende hans nyere, dansksprogede materiale, der da også har givet ham sine største hits, såsom "Million", "Yo-Yo" og "Smukkest på en søndag". Cisilia har til gengæld foruden sange som "Samurai", "Vi to datid nu", "Ring den alarm" et enkelt engelsksproget hit på sætlisten, "Wild Child", der som bekendt og heldigvis ikke er Savage Rose-klassikeren af samme titel. Dét nummer ville jeg nødigt høre med Cisilia, der ellers laver udmærket reggae- og dancehall-pop. Hørte jeg i øvrigt rigtigt, da hun sagde "Er der nogle wild childs" til stede? Hvis ja vil jeg enten anbefale et kursus i engelsk grammatik, eller at hun holder sig til danske tekster.

Bandet med både guitar, bas/keyboard, trommer – og et nyt JM + C-bandlogo på stortrommen – og som nævnt to korsangerinder spiller rutineret, og med dem i ryggen kommer Cisilia og Joey Moe nogenlunde i land. De fremstår dog endnu ikke helt som det nye par i dansk showbusiness – og så er de ellers på hjemmebane.

Perfekt, som du er (Moe)

Samurai (Cisilia)

Million (Moe)