Peter K. Nørgaard
The Sound of My Experience

ANMELDELSE: Sand og vand gør en brusende strand

EP / Selvudgivet
Udgivelse D. 02.07.2018
Jens Dræby

De, der er vokset op, mens internettet for alvor blev en platform for musik, som flød usandsynlig hurtigt fra tanke til earbuds, de vil kende følelsen af at opdage en lyd, der inspirerer til nysgerrighed og et evigt rov efter alt det andet, som måtte gemme sig, og som man kunne gå glip af. Peter K. Nørgaard, også kendt som MindreEnd3, laver lige den slags musik, der skal graves frem og beundres med begge ører, fordi lyden er så fri og fortællende. The Sound of My Experience er som havvand, der skummer mellem tæerne, både velkendt og enestående.

Man fornemmer, at Nørgaard også arbejder med filmmusik, da disse seks tætpakkede skæringer for alvor fortæller en historie, som indbyder til fortolkning, genlyt og eftertanke. Når det mageløse stykke "The Conducter of the Heart" folder ambient, klaver og strygere sammen så enkelt og effektivt som muligt, fylder kun ønsket om at genhøre en altomfavnende ep. Førnævnte bærer lidt af Anathemas depressive klaver-prog med en klar genklang i Aphex Twins Drukqs.

Ep'ens røde tråd er en ultratyndt vævet rettesnor, der tillader et nuanceret indblik i Peter Nørgaards mange sindelag fra åbneren "Mismedication", der farer fra melankoli til Rusko-lignende wobble bass over i "Pink Drinks", som jogger af sted og pludselig vækkes af et uventet musikalsk twist, jeg ikke vil spoile for eventuelle lyttere. Det er faktisk lidt, som om man har taget frugterne fra AV AV AV og Owen Pallett for at si og filtrere sig frem til de klare gennemsigtige safter.

Peter K. Nørgaard er et produkt af sin tid og af en hulens masse mere eller mindre bevidste inspirationskilder. Selv med blot en lille selvmedlidende stemmebid føles resten af ep'en så hamrende ærlig, som kun en post-ironisk ungdom kan fremavle i musikken. Med så fuldendt, banebrydende og betagende lytteoplevelse kan The Sound of My Experience kun klandres for at være for kort.