Triprapporter fra de varme lande

Uffe Lorenzen, Skovscenen, GrimFest

Triprapporter fra de varme lande

Anmeldt af Rasmus Espersen | GAFFA

Da Uffe Lorenzen gik på scenen, rejste folk sig op fra græsplænen. Musikken indbød ellers til at blive siddende ligesom på de gode gamle sort/hvid-koncerter fra Danmarks Radio, men Lorenzen er en institution i dansk rockmusik, og en sådan møder man naturligvis stående.

Udelukkende med selskab af sin akustiske guitar fyldte Lorenzen hele scenen ud og spillede et sæt pakket ind i en hyldest til Hyldemors Hans Vinding med ”Hallo, Hallo Frøken” og ”Den Gennemsigtige Mand” som henholdsvis front- og bagstopper.

Også Eik Skaløe blev hyldet med Steppeulvenes ”Til Nashet” mod slutningen af koncerten, der ellers bød på masser af Uffe Lorenzens nye solomateriale fra Galmandsværk, lidt fra Spids Nøgenhat, ”Mere Lys” og ”Jorden Kalder”, og så et enkelt spritnyt nummer, der indikerede at Lorenzens soloprojekt heldigvis ikke blot er en engangsfornøjelse. Men en fornøjelse det var det.

Godt bakket op af gode røverhistorier fra de varme lande og ti kilometers højde glemte man næsten helt at savne Venus In Furs-instrumenteringen på ”Rimets Tyranni” og tværfløjten på ”Flippertøs”. Næsten. For lige så fedt som det var at se Uffe Lorenzen give sine sange nyt liv solo på scenen, lige så fedt kunne det være at se koncerten i et parallelunivers med fuld bandopsætning. Men den oplevelse måtte blive i hovedet. ”Forestil jer tværfløjten. Forestil jer didgeridooen”, som Lorenzen sagde, som var det en reklame for Danmarks eneste forbudte svamp, den spidse nøgenhat.

Og således lyttede vi, og således forestillede vi os, for Uffe Lorenzen er en historiefortæller ud over det sædvanlige. Langt ud over det sædvanlige. Han tryllebandt os med historier om Statens Kunststøtte og en studietur til den marokkanske vulkanø Gomera, hvor Galmandsværk blev til. Han inviterede os på svensk syretrip og didgeridoos i D. Han serverede kylling, karry, kakerlakker og venskaber for os. Alt sammen ved sin blotte tilstedeværelse, store stemme og akustiske guitar. Det var imponerende, hvor meget den mand kunne få ud af så umiddelbart lidt.