Lil Kleine gjort til gæst i sit eget farcelignende rod

Lil Kleine, Smukfest, P3 Teltet

Anmeldt af Cillian Murphy | GAFFA

Sidste og eneste gang undertegnede overværede den hollandske ungdomsstjerne Lil Kleine, var da rapperen lagde vejen forbi Emil Stabils højst omdiskuterede Roskilde-show i 2016. Her lavede Kleine et indhop, som fint cementerede hvad hans optrædener handler om – festen, damerne, sprutten og stofferne.

Der skal ikke herske nogen tvivl om, at Lil Kleine er en talentfuld rapper på plade. Netop derfor er det også under al kritik, og direkte pinligt, at man med to fortrinlige fuldlængde udgivelser i bagagen end ikke formår at udfylde halvdelen af sit eget show med eget, originalt materiale. Hele koncerten blev en stor opvisning i gimmicks, rowdiness og velsagtens ignorance.

Der drikkes Belvedere af flasken og opfordres til utallige moshpits koncerten igennem, selvom det er tydeligt, at crowd security prøver at stoppe dette. Fra tid til anden undrer man sig ligefrem over, at der ikke kommer en formel irettesættelse, et stop i lyden eller et totalt cut. Men det lader vente på sig. Til gengæld er der ild, røg, konfetti og kanoner i en lind strøm, samt en Lil Kleine som ‘cupper’ mikrofonhovedet og deraf forsøger at råbe sig over et beat, der overstyrer. Under koncertens indledende kvarter får man nærmest indtrykket af, at hvad som helst kunne have spillet, så længe det unge publikum fik lov at te sig åndssvagt.

15 minutter inde får vi for første gang smag for rapperens kundskaber. Efter et kort “Kiki do you love me” interlude kravler Kleine op på pulten og leverer “4x Duurder” indhyllet i røg og ild. Og hvor man når at håbe, at vi nu skal til at høre mere til rapperens udmærkede levering og stil som på pladerne, introduceres vi for gæster...

Danske BasedBoys indtager nu scenen med lige så ringe mikrofonteknik, men igen til stor glæde for det fremmødte publikum. Gimmicken vil ingen ende tage. I det mindste rapper Lil Kleine på sine beats, mens de godt og vel 25 minutters langt overvejende playback med total no-show fra Kleine selv ikke bidrog med noget nævneværdigt kunstnerisk. Stemningen var dog elektrisk blandt teenage-crowden. Da vi når et punkt hvor FisseFred og BasedBoys har været længere tid på scenen end Lil Kleine selv, begynder det at nærme sig et farcelignende scenarie. Nuvel, “Gizpræsidenter” er et super nummer at drikke sig fuld og skeje ud til, og modtagelsen er ikke til at tage fejl af. Når det så er sagt giver det ingen mening, at de på den måde indtager og overtager et show på en udenlandsk booking. Den kan heller ikke falde i helt god jord hos Smukfests bookere.

Godt så. De danske gutter hopper af scenen, og “Drank & Drugs” brager over højttalerne til stor glæde fra de fremmødte. Manden, vi er kommet for at se er tilbage. Vi får dog kun et forkortet medley af nummeret, som efter en hyldest til mandens tidligere dj med midterfingre munder ud i A$AP Fergs “Work” (Remix), en række Major Lazer-numre plus det løse. Med hovedpersonen stordrikkende på scenen direkte af flasken, og Security løbende frem og tilbage gennem crowden for at standse flere uønskede moshpits samt Wall of Death. Syret.

Stemning og fest var der dog masser af. Det efterhånden godt fulde samt fyldte crowd lod til at være underholdt fra start til slut, og det må man et eller andet sted lette på hatten for. Det ændrer dog ikke på en upersonlig, kvalitetsmæssigt udvandet og fuldkommen gimmickfyldt præstation, uden nævneværdige højdepunkter. At “Drank & Drugs” at forsøgt sluttet af med en kæmpe moshpit, hvilket resulterede i at scenens lyd blev cuttet, understreger farcen totalt. Nærmest Emil Stabil’sk, for nu at drage parallellen fra introduktionen, og i bund og grund en skam, for vi var formentlig nogle – ikke mange – der havde forventet os mere af den hollandske rapper.